lördag 28 februari 2009

Filmen om Räddningskåren del 3

Filmen om Räddningskåren del 2

Filmen om Räddningskåren del 1

I början på 2000-talet så räddade jag en del film från Räddningskåren.

2005 överförde jag med ekonomisk hjälp av Assistancekåren materialet till CD-skivor. Därefter gjorde jag en grovklippning, skrev ett enkelt manus samt fick kontakt med en person som lovade att fixa studio så att det kunde läggas på speakerröst, ljud, musik och att en proffsig digital "renovering" av filmerna skulle göras.

Denna film lovade sedan ett företag i Stockholm ge ut i sammarbete med Assistancekåren. Därefter hände ingenting... jag har ringt och mailat, tjatat, bönat och bett men ingenting har hänt. Personen som skulle hjälpa till drog sig ur och därefter hände definitivt ingenting. Det har varit mycket frustrerande när folk har hört av sig och frågat om hur det går och jag inte har haft något svar...

Jag har pga av detta beslutat mig för att lägga ut filmen på YouTube!

Detta då pga av att jag har tröttnat på att ingenting händer och att jag vill dela med mig av filmerna som är ett trevligt tidsdokument. Mögligen kan även detta sätta lite fart på projektet?

Pga av tekniska orsaker är är den grovklippta filmen uppklippt i smådelar på ca 8-9 minuter. Ha överseende med att jag är en amatör på området när det gäller filmbearbetning. Ha också överseende med att fakta-, skriv- och stavfel kan förekomma (eller rättare sagt - förekommer).

Obs också att filmen på Youtube är i betydligt sämre kvalité än originalet...

Kommentarer och synpunkter tas tacksamt emot...

Lördag den 28/2 -09

Brr... 14- i morse kl. 0615 - bara att tända i pannan och se glad ut.

Konstigt - Larsson har både oljepanna, värmepump och vedpanna - den godaste värmen i villan uppstår när man eldar med ved! Hur kommer det sig?

fredag 27 februari 2009

Heintje - Mama

Kan vi börja kvällens "övningar" med lite tysk skönsång? Ja visst, kan vi väl det..!

Johnson golvpolish

Det är väl ingen tvekan om vem som polerade golvet?

torsdag 26 februari 2009

Följare?

Vad har nu Blogger hittat på? Följare? och gjort om något? Larsson lyckades få till det på det sättet att han nu följer sig själv!!!

Larsson gillar inte förändringar...

TV

Larsson har tv men Larsson är inte nöjd med tekniken. För inte så länge var allt så enkelt - bara att sätta på tv´n och titta!

Larsson är oerhört irriterad på detta nya fenomen som kallas digital-tv. Nu för tiden är jag tex tvingad att ha fem(!) fjärrkontroller för att manövrera min tv med tillbehör. En till tv´n, en till videon, en till dvd´n, en till någon konstig box som heter Boxer och slutligen en till denna nya digitalidiotiska box från Telia som med en viss motvilja och grunnande tar emot 27 kanaler till...

Har jag dessutom min trådlösa telefon + mobilen + fjärrkontrollen till belysningen framme är det helt omöjligt! Hmmm... *räknar*... får det till åtta "apparater"...

Ett fasligt knäppande för att välja kanal, hittar man en kanal får man inte röra ngt (tex att försöka att titta på text-tv) för då är det intressanta programmet borta för alltid.

Jag visste att det skulle gå åt helvete när TV2 kom ! Det såg så bra ut först -två kanaler som väl motsvarade normalsvenskens behov. Titta på "Ettan" och spela in på "Tvåan" o tvärt om... En väl fungerande text-tv kom senare.

Nej, tacka vet jag förr i tiden när man knäppte på tv´n och bara satte sig och tittade!!! Video? Visst det är OK men nu har dom tagit bort själva vitsen med videobandspelaren, nämligen att titta på en kanal och spela in på en annan. Den 3 september 2007 försvann alla möjligheter att se på TV på ett "normalt sätt" i arvikaområdet, nu är det digitalt för "hela slanten" som gäller...

Nja, nu är det ju inte tv, video och Internet och den övriga tekniska sk utvecklingen i sig som är det irriterande utan det är bristen på användarvänlighet som jag reagerar på och som irriterar mig...

onsdag 25 februari 2009

Förlovningen

Ja, då var det dags - för förlovning alltså...

...behöver väl inte tala om mellan vem..? aldrig har man väl sett en sådan snabb reaktion i pressen och i övriga media... undrar hur länge dom har haft material liggande..? ifall... om det blir... tills det är dags..?

Larsson är i alla fall synnerligen ointresserad... och låter dom hållas utan hans inblandning...

tisdag 24 februari 2009

PPM

I dag kom det ett "Orange kuvert"!

Synnerligen deprimerande läsning anser Larsson.

måndag 23 februari 2009

Thor AUTOMATISKA

Kanske inte så dumt ändå? För tiden...

Profilvyer?

Har lite funderingar...

"Profilvyer" (står på 624 för tillfället) - vad är det? Antal besökare? Antal unika besökare? Antal som tittat på profilen? Har inte hittade någon info om detta på Blogger...

Räknaren som jag har längst ner - kan man lita på en sådan? Går lite fort tycker jag och så visas det olika resultat beroende vilken dator jag tittar på bloggen med (tror jag i alla fall)...

Billy by night

Billy by night önskas välkommen till att följa Larssons Blogg...

Att så många följer Larssons nystartade blogg och vill följa dess lätt bisarra innehåll och saliga blandning av oväsentligheter är synnerligen trevlig. Alla kommentarer och e-post är också trevligt...

Tack till Er alla!

Tyvärr har en del bloggföljare försvunnit - men så är det i livet: ömsom vin och ömsom vatten...

Äntligen måndag

Äntligen måndag igen så man får börja att jobba igen ;-)

Nej, så roligt är det kanske inte alla gånger men jag trivs med mitt arbete och det är ju huvudsaken.

Glöm nu inte att äta ost hela veckan!

söndag 22 februari 2009

GIV SIGNAL med Hella


När hörde man en "fanfar" senast i trafiken? Ett bortglömt tillbehör...

"Spelande" starkhorn var ju annars en stor grej på 60- och 70-talet. Larsson hade även han spelande signalhorn men då dom luftades allt för flitigt tyckte polisen i Bohuslän att dom skulle beslagstas - och så skedde också :-(

Efter ett par år kom dom dock hemskickade per post - då enligt bifogad packsedel beslaget upphävdes!

Bilder på Blogger

Ang mitt "S-märke" längre ner - den bilden vägrar att visas när den klickas på!?

Endast en ruta med ett kryss i. Att bilden syns på huvudsidan bevisas dock av det faktum att det finns en kommentar... var det inte Farbror Sid som gjorde ett inlägg om detta?

Edit 090222 09:45 Tja, i dag syntes inte bilden ens på bloggen - laddade upp den igen, tog bort den gamla och vips fanns den där den skulle...

Söndag den 22/2 -09

Efter att ha snöat nu i en hel vecka och varit runt 5-6 minus blev det i natt mildgrader och uppehåll.

Skönt, då Larsson tröttnat på att ägna hela veckan åt att skotta snö ett par tre gånger om dagen. Det har även blåst nästan hela veckan så snön har yrt in överallt.

På Larsson veranda finns en bänk som katten Gustav ofta sitter på när han vill släppas in efter den dagliga - och vid snöyra korta - inspektionsrundan. Denna bänk är fö draperad med några gamla mattor - allt för att katten inte skall frysa om tassarna. När katten då hoppat upp på bänken jamar han en gång eller två och då går dörren upp med hjälp av husets innevånare. I går em hördes han dock inte omedelbart och fick sitta och vänta en stund innan han släpptes in... när husse väl uppmärksammade situationen och öppnade ytterdörren kom en mycket sur katt in...

Bilden visar den hårda verklighet som Larssons katt tvingas leva i då och då...

lördag 21 februari 2009

Experimentvagnar från Volvo

Om våra bilar vore som datorer

Om våra bilar vore som datorer skulle dagens bil gå jorden runt på en liter bensin och kosta 10 kr. Detta har Ni säkert hört förut men det skulle uppstå fler underligheter...

Låt oss säga att vi köper en bil från det stora företaget Microsoft Bil AB. Dom säljer massvis med bilar och har i princip monopol på biltillverkning. Microsoft Bil AB har en rad olika återförsäljare, allt ifrån varuhus till bokhandlare och till företag som utger sig för att vara specialist på bilar.

Många vet dock inte riktigt vad dom säljer eller vad en bil är för något eller vad den kan användas till. Bilarna är automatväxlade och har en mängd olika finesser. Alla bilannonser beskriver med underliga och främmande ord på ett främmande språk alla tillbehör och finesser som bilen är utrustad med.

Ingen kan dock riktigt förklara vad alla finesser är bra till och ingen har användning för dom utan man får dom på köpet. En egenhet som Microsofts bilar har, är att dom inte är riktigt färdiga när dom säljs utan måste uppgraderas efter någon månad.

Alla bilar marknadsförs och prissätts också utan motor och priset avgörs av hur stark motor vi väljer. Ju större och dyrare motor vi köper till bilen - desto större vägar kan vi köra på. Dom första bilarna från Microsoft Bil AB var sk ROS bilar (Road Operating System). ROS bilarna var bra bilar och fördelen med dom gamla ROS-bilarna var att dom oftast gjorde exakt som föraren ville. Föraren hade full kontroll på bilen, ville han bromsa så bromsade bilen, ville han svänga så svängde bilen.

Dom gamla ROS-bilarna kraschade heller inte så ofta eftersom dom var långsamma och lite sävliga. ROS-bilarna ansågs av tillverkarna av någon anledning som omoderna och har ersatts av sk Fönsterbilar som ingen bilägare har bett om. Nackdelen med dom nya Fönsterbilarna är att om vi försöker att köra på en gammal van väg som säljaren garanterade att det skulle gå att göra, får vi vara beredda på att bilen kan stoppa eller krascha, eller att vägen går sönder. Många saknar de gamla ROS-bilarna som - när dom väl startat - visserligen nästan enbart gick att köra på grusväg, men som nästan aldrig stoppade utan gick felfritt i många år.

De hade dock den lilla egenheten att det inte gick att köra på flera vägar samtidigt - detta var dock något som dom flesta bilägare utan omsvep godtog. De som i dag vill ha en ROS-bil är tvingad att köpa en Fönsterbil och sedan själv bygga om den. Till ROS-bilens nackdel hörde att den var lite omständig att starta och hade den egenheten att när man skulle starta motorn fick man hälla i en skvätt bränsle för att ställa in systemet. Sedan när bilen ställt in sig och man skulle köra, begärde den att få exakt det bränsle som krävdes för att åka till ett visst mål.

När man skulle hälla i det exakt specificerade bränslet frågade bilen: Är Du säker? J/N. Man var då tvungen att trycka på ett JA för att kunna hälla i bränslet. När man hällt i bränslet frågade bilen: Allt gammalt bränsle kommer nu att försvinna. Är Du säker? J/N. När man hade hällt i bränslet och tryckt på jaknappen kunde man sätta sig in i bilen. När man sedan försökte att lägga in backen frågade bilen: Är Du säker? J/N. När man sedan backat och försökte lägga in ettan skulle bilen fråga igen: Är Du säker? J/N.

Efter att då ha tryckt på jaknappen kunde bilen stanna utan anledning och vi var tvungna att göra om hela proceduren från början. Allt detta uppfattade vi som helt naturligt och en självklar del av bilägandet. Dom nya Fönsterbilarna startar oftast snällt. Däremot är dom ytterst noga med hur dom parkeras i garaget. Det minsta fel vid uppställningen i garaget innebär att när man skall ha bilen nästa gång går det inte att direkt backa ut ur garaget.

En ilsken skylt tänds med meddelandet: "Bilen parkerades inte riktigt, kör Hjulspinn för att upptäcka ev fel på bilen". Oftast tänds det då en skylt med texten tex: "Ett fel har upptäckts i högre bakre hjullager". Korrigera J/N? Efter att naturligtvis svarat ja på frågan så frågar bilen: "Spara felet för att ev. låta det uppstå igen"? Spara J/N?

Efter att muttrande svurit över dumma bilar och svarat NEJ på frågan måste man backa ut ur garaget, stänga garageporten, öppna garageporten igen, köra in bilen och åter stänga garagedörren. Därefter om man gjort detta riktigt - kan man åter öppna garagedörren - starta och backa ut bilen, stänga garageporten och köra iväg!

Man måste också komma i håg att tända ljuset innan man öppnar dörren till garaget. Öppnar man av misstag garagedörren innan man tänt ljuset kan bilen gå sönder! Även när det är ljust ute.

Många människor köper dyra bilar med den dyraste motorn utan att ha en aning om vad man använder en bil til utan använder endast den nya bilen med den största motorn till att då och då sätta sig i den och spela en CD-skiva eller höra på radio - inte att köra med.

I bilköpet ingår hjälp med handhavandet av bilen via ett exklusivt telefonnummer som är menat att ge bilägaren trygghet. Dessvärre är alltid dessa telefonnummer upptagna eller så svarar en maskin att: - "Ni är många bilägare som ringer" - så någon hjälp får vi inte.

En annan egenhet är att radion som alltid följer med bilen inte är monterad utan ligger lös framsätet. Den fungerar oftast inte förrän bilspecialister gjort en nogrann justering av bränsleinsprutningen. Vill vi montera in fler högtalare i vår nya bil måste en bilspecialist montera in dessa. Om sedan inte bilen går att backa med eller vägrar att starta blir vi inte bli förvånade. Alla musikkasetter och CD-skivor går heller inte att spela - råkar vi sätta in en CD- skiva med musik på som radion inte känner igen kan hela bilen gå sönder.

Vi kan heller inte ta en CD- skiva som vi spelat på bilens musikanläggning och försöka spela den i vår stereoanläggning som vi har i bostaden - då går endera CD-skivan eller musikanläggningen sönder eller så vägrar bilen att starta. Alla nya bilar från Microsoft har även en original mobiltelefon monterad.

Vill vi ha en mobiltelefon av ett annat märke är det inte bara att byta ut den eftersom bilen inte fungerar utan originaltelefonen. Vi måste därför alltid låta den originalmonterade telefonen sitta kvar och montera den nya bredvid den originalmonterade om vi av någon anledning vill ha ett annat fabrikat.

Man får också vara beredd på att om bilen står på tomgång kan den originalmonterade mobiltelefonen i ett obevakat ögonblick själv ringa upp fabriken och på någon besynnerligt sätt själv ladda hem en en nyare version av sig själv och - om det vill sig riktigt illa - skrota den telefon man köpt i stället för den originalmonterade.

Man upptäcker ofta tex när man skall ha bilen på morgonen att dom nya kartorna som man köpte och la in i bilens handskfack dagen innan saknas. På något besynnerligt sätt har dom försvunnit, trots att vi låste både garaget och bilen noga. Detta uppfattar vi som helt naturligt och har ingen förklaring till utan köper bara nya kartor.

Det gemensamma för alla bilar - ämnade för vanligt folk - är att det följer med flera tjocka handböcker på främmande språk som ingen, inte ens specialisterna riktigt begriper sig på. Återköp erbjuds alla bilköpare, men det åtagandet upphör när man för första gången öppnar handboken eller startar bilen.

Ingen bil går heller att tanka vart man vill utan man är hänvisad till att köpa den bensin som tillverkaren rekommenderar och i en viss mängd, beroende på vart man vill åka och på vilken väg man skall köra på. Vill vi åka långt kan vi inte stanna efter vägen och tanka utan vi är tvingade till att köpa en ny tank - tillräckligt stor - innan vi åker.

Att vi då är tvungna att byta ut ratten eftersom den nya tanken kräver större ratt uppfattar vi som helt naturligt. Att vi sedan inte kan köra in på vägen till moster Anna utan att byta tillbaka till den gamla ratten och tanken uppfattar vi också som helt naturligt. Vi accepterar också att vi får montera bort klockan när vi vill köra på vissa vägar, annars vägrar bilen att fungera.

Ingen bil kan transportera fler än en person, vill vi vara fler i bilen är vi tvingade att köpa till extra säten m m. Att sätta in fler säten utan att byta ut vindrutan är inte möjligt. Alla bilar är värdelösa efter ett par år, bruksvärdet är visserligen högt och bra men nästan ingen vill köpa en begagnad bil eftersom dom inte går att köra på alla moderna vägar som byggs i en rasande fart.

Dessutom finns det en mängd olika husvagnar, släpvagnar, takboxar och andra tillbehör att köpa som anses nödvändiga vilka inte kan användas till gamla bilar. Om vi vill ha tex en ny husvagn så måste vi, trots att den nya husvagnen är mycket lättare och lyxigare än den gamla, köpa en ny bil som kan dra vagnen. I vissa fall kan man bygga om bilen så att den passar husvagnen men då kan vi inte använda de gamla vinterdäcken på bilen.

Allt detta uppfattar vi som helt naturligt.

Dom nya moderna Fönsterbilarna går att köra på flera vägar samtidigt men detta gör att föraren ofta blir vilsen och inte kommer ihåg vart han kommit ifrån eller vart han är på väg. Ofta tänds det en skylt med texten "Tillfälligt bilfel, var god stanna omedelbart", detta uppfattar vi som helt naturligt.

Den moderna bilen stannar ofta, helt utan anledning, mest om man kör på en väg som bilen inte tror sig känna igen, trots att vi bevisligen kört där flera gånger. Som väl är, är det oftast bara att starta om bilen igen. På något besynnerligt sätt förflyttas vi då till utgångspunkten och vi får starta vår resa på nytt. Detta innebär att en biltur som normalt tar en timme kan ta dagar om det vill sig. Vi är också tvungna att komma ihåg att t.ex. inte trampa ner bromspedalen på samma gång som bakluckan är öppen för då kan hela bilen kan gå sönder och vi blir då tvingade att besöka verkstad igen. Allt detta uppfattar vi som naturligt.

Varje år är vi tvungna att byta motor i vår bil om vi vill köra på alla nya vägar som byggts, vi blir inte förvånade om bilen efter motorbytet inte går alls eller om den inte går att köra på dom gamla vanliga vägarna. Vi blir heller inte förvånade om bilen inte går in i garaget efter motorbyte.

Ingen bil accepterar utan vidare att man stannar efter vägen för att köpa en korv. Bilnyckeln kan absolut inte tas ur tändningslåset! Då kommer inte bilen ihåg vart vi kom ifrån eller vart vi var på väg. Man måste lämna bilen gående på tomgång. Bilen har då den egenheten att ljuset började att blinka och att bilen ändrar färg efter ett valfritt antal minuter.

Nackdelen med att lämna bilen på tomgång är att vem som helst kan, genom att trycka på några knappar inne i bilen, kan ändra på bilens egenskaper så varken vi eller bilen kommer ihåg någonting. Vi kan naturligtvis skydda bilens egenskaper med ett hjälp av ett lösenord, men eftersom vi är rädda för att inte komma ihåg lösenordet vågar vi inte använda det. Alla bilar kan framföras på en mängd olika sätt.

Alla bilar har ratt, styrspak, fjärrstyrning och en inbyggd möjlighet att modifiera bilens reglage att utföra önskade åtgärder. Om vi tex vill svänga till vänster kan vi välja på att:

* Vrida ratten till vänster.

* Föra styrspaken till vänster samtidigt som man trampar på bromsen.

* Trycka på knappen till värmefläkten samtidigt som vi trycker på spaken till vindrutetorkarna. Eller trampa ner gaspedalen och samtidigt trycka på askkoppen.

Dom flesta använder trots denna finess enbart ratten till att svänga med. Vi är också tvingade att varje dag göra en fotostatkopia på bilens körjournal och skriva upp vägmätarställning m m. Glömmer vi bort det och bilen går sönder, kan vi inte köra på dom gamla vägarna efter reparationen utan enbart köra på dom vägar som tillverkats efter det att bilen blivit reparerad. Möjligen kan vi låna en fotostatkopia av grannen men vi kan då enbart köra på dom vägar som han kört på. Allt detta uppfattar vi som helt naturligt.

Det finns inte bilar som på ett enkelt sätt tar oss till och ifrån jobbet varje dag. Alla bilar kan ta oss till månen på en minut men det går inte att snabbt kasta sig in i bilen och åka till affären. Detta gick bra med dom gamla ROS-bilarna som inte kunde ta oss till månen. Vi köper ändå dessa nya bilar trots att vi aldrig åkter till månen utan bara ville åka till jobbet eller affären. Många bilar kan dock efter många verkstadsbesök programmeras till att exempelvis kunna ta oss till jobbet och tillbaka.

Skulle vi göra den minsta lilla avstickare från den vanliga vägen är risken stor att bilen tappade minnet och inte kommer ihåg vägen till jobbet. Det upplevs som svårt att få någon riktig hjälp med bilen, det finns många verkstäder men dom har svårt att förstå bilägarens problem. Om man tex förklarar för verkstaden att bilen ofta stannar efter en timmes körning så brukar verkstaden demontera och smörja upp dragkroken!

Att bilen fortfarande stoppar efter en timme tas igen hänsyn till. Ingen bilverkstad vet heller vad en timme är.

Det finns dock ett fåtal människor som vet allt om bilar, sk bilhackare. Dom kan få en gammal Opel att gå som en Jaguar men dom kan också få en annan bilägares Jaguar att gå sönder om dom så vill. Om dom så önskar kan dom ta reda på allt om hur andra människor har kört eller vad dom har för bil. Har man tur att träffa på en sådan och förklarar vad man har för problem så brukar det lösa sig - trots att vi inte har en aning om vad reparationen bestod av. Får vi en förklaring så förstår vi oftast ingenting.

Det största problemet är att bilhackare oftast inte finns på bilverkstaden - en riktig bilhackare vill heller helst inte gå ut utan mekar oftast hemma och då helst enbart med sin egen bil som dom kan utan och innan. Det är nog tur att våra bilar inte är som datorer...

Ovanstående text är en salig blandning av läst och sedan knyckt material, hört på stan´, och egna funderingar - väl blandat och utan någon som helst logik (Texten skrevs av Larsson i något sammanhang runt 1999).

fredag 20 februari 2009

Sagan om hur ingenting hände

Det var en gång en man och en katt som bodde i sin stuga. En dag kom mannen hem med en liten låda som hette "modem". "Modem" hade flera sladdar med underliga kontakter i ena änden.

En kontakt passade med lite milt våld bak i den stora lådan som sitter under det som ser ut som en TV, men som inte är det. En kontakt passade i väggen där man ringer och en kontakt passade där strömmen kommer ut.

När allt detta var inkopplat hände ingenting... efter lite letande i kartongen hittades ett antal disketter. Datorn svalde snällt disketterna och började tryggt brumma, precis som vanlig och precis som vanligt talade datorn snällt och väluppfostrat om när det var dags att byta disketter.

Efter att datorn en bra stund "grunnat" på innehållet på den sista disketten, talade han om att "nu var det klart".

Efter detta hände ingenting... Ops, en bruksanvisning i kartongen, denna sa att "vid problem, starta om Windows, så löser det sig". Detta lät betryggande. Efter att ha startat om Windows, hände ingenting...

Efter lusläsning av bruksanvisningen så framgick det att om någonting gick snett så var det "bara" att installera igen, så skulle allt lösa sig... datorn tuggade snällt igenom disketterna en gång till, visserligen under viss protest att den hade gjort detta en stund tidigare.

Efter andra installationen hände det någonting...

En Internetikon och en ikon med en trumpet på uppenbarade sig på bildskärmen och lyste med ett förföriskt sken emot mannen och katten. Ja, katten brydde sig inte så mycket, han sov sött i knät på mannen.

Mannen klickade på "trumpeten", datorn brummade, stönade, stånkade och var ytterst missnöjd med detta nya som hans husse stoppat i. Men efter en stund talade datorn om via en liten skylt på det som ser ut som en TV, att uppkoppling, det var det inte tu tal om, och efter det hände ingenting...

Mannen gick då och la sig...

Dagen därpå gick mannen till sin "datorkunninge" vän som inte visste någonting, men det var "bara" att kontakta Internetleverantören så skulle det ordna sig. Telefonsamtal ringdes, fax skrevs och skickades, e-mail sändes, efter detta hände ingenting...

Efter tre veckor hände något... 3 nya disketter anlände med ett nytt Internetprogram som det "bara" var att installera.

Mannen skyndade sig hem efter att på vägen fått tag i den "datorkunnige vännen" som efter protester följde med.

Datorn tuggade än en gång igenom sina disketter, milt protesterande att han kände igen vissa filer. Dock var omständigheterna på mannens sida och efter lite inställningar m m av den "datorkunnige vännen" så uppenbarade sig Internetleverantörens hemsida, blå och grann, nu skulle det "bara" att sätta igång och "surfa".

Mannen klickade, sökte, klickade, hittade, klickade, hittade ej. Dagen blev natt, natten blev dag. Kaffekopp efter kaffekopp.

Efter några dagar med katten i knät, sökande efter allt o inget, hittade han "hem". Några intressanta sidor om hans arbete, några sidor om andras arbete, sidor om ingens arbete och slutligen, som "grädde på moset" hittade han en hel del som hitintills gett honom glädje, lite sorg, nästan hjärnblödning, nya "okända" vänner m m.

Fotnot: Detta skrev Larsson i något sammanhang 1997 och i samband med att Internet införskaffats.

Jånas den alsmäktige & fullkomlige

"Jånas den alsmäktige & fullkomlige" hälsas välkommen som den åttonde bloggaren att följa Larssons Blogg.

Label Metal

Dags att börja tänka på sin utlandssemester i bil?

Viktig är då att komma ihåg att montera ett "S-märke" och gärna ett "Självhäfande S-märke i slät eller reliefpräglad metall". Aj då, var det inte godkänt? Men en "extra elegans åt bilen" blev det i alla fall...

Trio Melody - En salig blandning

Om man tar lite Vikingarna, lite Kurt Olsson och lite Bröderna Djup får man kanske detta resultatet..?

Passar i alla fall bra så här i början på helgen...

svammelsurium får väl försöka att titta bort ;-)

Den begravda bilen

De flesta av oss som tycker om USA-bilar har väl hört talas om den begravda bilen i Tulsa.

Själv hörde jag talas om detta för snart 40 år sedan. Trodde i min enfald att man skulle gräva fram en bil i nyskick och jag blev väldigt besviken när skicket uppenbarade sig... helt upprostad och fördärvad helt enkelt efter att ha stått under vatten i 50 år...

Döm om min förvåning när jag läser i en av våra motortidningar att bilen är under avrostning och skall renoveras! När det nu är som är kunde väl denna bil få vara som den var och stå uppställd på ett museum - kanske rengjord men inte mer...

Det måste finnas massor med dessa Plymouth i bra skick - finns väl en helt ny på Chryslers museum bla - så denna bil kunde gott fått vara som den var...

Några fredagsförmiddagsfundering...

PS: Hittar inga bilder eller artiklar om processen med avrostningen, den som vet något mer kan väl göra en kommentar!

torsdag 19 februari 2009

Oldsberg och Hellberg lämnar "På Spåret"

"Ingvar Oldsberg och Björn Hellberg har petats som programledare för På Spåret. När den nya säsongen drar igång till hösten blir det nya ansikten som leder ett av Sveriges mest älskade program."

Jaha, kan bara konstatera att ingenting får vara som det alltid har varit...

Länk till Expressen.

Säker Surf?

Då Larsson har det största förtroende för statliga verk så använder han Telias bredband. I Telias bredband ingår något som heter "Säker Surf", dvs ett automatiskt virusskydd m m.

Trots detta ringde nu "Nisse" och talade om att han hittat 48 virus!

Är det då fel på "Säker Surf", datamaskinen eller till och med fel på Larsson..? Är noga med att inte öppna "okända" filer i e-post eller i inlägg på diskusionsforum m m...

Trodde i min enfald att "Säker Surf" var "idiotsäker"!?

onsdag 18 februari 2009

Onsdag den 18/2 -09

Tja, har tillsammans med "Nisse" mekat dator mest hela dagen... finns ju roligare saker att göra... H-e, ibland går det bra åravis och ibland går det bara några veckor innan det går åt h-e...

tisdag 17 februari 2009

Roy Black & Anita - Schön ist es auf der Welt zu sein

Blev så upprörd nu över den krånglande datamaskinen så jag måste trösta mig med lite tysk schlager...

Hm... varför kommer jag att tänka på Kalle Anka och julafton?

Tisdag den 17/2 -09

Jaha, då har "Nisse" varit här och hämtat datamaskinen igen!!!

Det började med att bildskärmen svartnade någon sekund när jag startade vissa program och så kan man ju inte ha det. Larsson ringde "Nisse" som kom som ett skott... "Nisse" mekade i flera timmar men ansåg sig till slut vara tvungen att ta med maskinen till sin verkstad... suck... :-(

Tanklöse Teodor och förståndige Filip


1950-talsrum/-inredningar

Diskuterade med en god vän för en tid sedan detta med 1950-talsrum och inredningar som är så populärt i dag. Vännen inreder sitt hus i bästa 1950- och tidigt 1960-talsstil med mycket gott resultat...

"Problemet" uppstod när Larsson påstod att sådana hem/rum aldrig existerat i verkligheten!!! - i vart fall inte i någon större utsträckning... Vadå, tyckte vännen, visst var det väl så på 1950-talet!? Nej, ansåg Larsson med en dåres envishet. -Låt mig förklara! Visst förekom det säkert att ett ungt par som satte bo i en nybyggd bostad, låt säga 1955 köpte precis allt bohag nytt på en gång, men de flesta gjorde nog så som folk gjort i alla tider och än i dag - köpte lite nytt, fick av far och mor, köpte lite på auktion m m, m m. Mao en salig blandning, mer eller mindre smakfullt... Naturligtvis var det ju även så att de som flyttade in i en ny lägenhet eller hus fick ju naturligtvis 1950-talsinredningen på köpet...

Kommer ihåg mitt barndoms hem, samt släktingar och grannars hem - inte var det några "1950-talsinredningar" där inte - 1920, -30, -40-tal och äldre var det som gällde, uppblandad med en och annan ny pryl... men visst hade far och mor en o annan 1950-talspryl men någon femtiotalsinredning var det inte...

Nej, eleganta kompletta 1950-talsinredningar hörde nog i de flesta fall enbart hemma i dom glättiga heminredningsreportagen i tidningen Femina med flera... En sorglig insikt kanske men så var det... det ser man tydligt i gamla "hemma hos" reportage om inte annat... eller i gamla journalfilmer "hemma hos folk"... sedan får vi inte glömma den misär och fattigdom som fanns på den tiden. Här i Arvika fanns det dåliga kalla lägenheter - utan bad o toalett och utan varmvatten - kvar långt in på 1970-talet...

Det var också stor skillnad på stad och landet - i stan fanns dom nya lägenheterna och dom nya villorna - på landet fanns dom hus och lägenheter som "alltid" funnits...

Jämför även med alla eleganta 1950-talsbilar som rullar på våra vägar sommartid! Så såg inte bilarna ut på 1950-talet - 10, 20 och 30 år gamla bilar var vad som gällde - som i dag. Dom nya amerikanare m m, som fanns var oftast, svarta, mörkblå och fyradörrars - långt från dagens eleganta hardtopmodeller och öppna vagnar...

Några tankar så här på en vanlig tisdagförmiddag (nåja, vanlig o vanlig... Larsson har faktiskt en veckas semester :-)

Fotnot: Det fanns ett par som bodde i en HSB-lägenhet i Hagfors - tror jag det var - som faktiskt köpte allt nytt och i bra kvalité någon gång på 1950-talet. Hemmet - som var barnlöst - var i samma goda skick i slutet på 1990-talet. Paret fick då ett erbjudande från HSB att flytta från lägenheten till en ny och köpa allt bohag nytt. Detta nappade de på och den gamla lägenheten förvandlades till ett museum...

måndag 16 februari 2009

...mer om video

Om inte nedanstående problem med videokonvertering vore nog, så finns det i lager massor med VHS-filmer som borde överföras till datorn i ett lämpligt format.

Dessutom lockades Larsson i ett svagt ögonblick för en 15 år sedan att köpa en videokamera med minivhs kassetter (eller vad det nu heter). Har sett att det finns små svarta lådor med div kablage att koppla mellan VHS-bandspelaren och till datorn - hur fungerar det? Fungerar det? Usch, Larsson mår illa av bara tanken... Dessutom säger Knut (minsann ser jag inte ett elakt småleende nu) att sedan skall allt brännas ner på DVD. Usch, Larsson mår ännu mer illa nu...

Den bästa idén vore nog att bära ner alla kasseter, och div cd-skivor till någon som kan, vill och vet och få det nedbränt på något i något format. Tyvärr kostar det säkert massor med pengar.

Nej, Larsson tror att han går och lägger sig i ett hörn och svimmar en stund...

Chevrolet Caprice - eller världens kortaste roadmovie

Larsson har experimenterat under helgen med filändelser, videoformat, videokonvertering, olika inställningar, kvalitéer (eller hur det nu stavas) på tex YouTube så Larsson är alldeles vilsen... experimenten gick heller inte såå bra om man så säger.

Visst hittades program som gör om från tex MOV till tex AVI men då försvann bilden och bara ljudet. Andra program gjorde tvärt om, dvs behöll bilden och skippade ljudet! Varför har det blivit så här? med alla videoformat m m, alltså? Och varför skall en minuts film ta tio timmar att få till?

Nej, det blir nog att "ta skeden i vacker hand" och hålla sig till stillbilder... min kompis Knut som alltid har ett svar säger att en mobiltelefon skall man tala i, en digitalkamera skall man ta kort med och en videokamera skall man filma med - ligger nog något i detta.

Inte nog med det det - en annan kompis påpekade att om Larsson hade läst instuktionsboken till digitalkameran hade han sett att det fanns en redigeringsfunktion inbyggd... filma, redigera, kopiera till datorn! Klart! Ja jisses!

Chevrolet som polisbil

Chevrolet av olika modeller var under åren fram till 1960 talets första hälft relativt vanlig som polisbil och användes med förkärlek av både den kommunala polisen och Statspolisen i hela landet.

3 st Chevrolet 210 som gick i Norrköping. Den vänstra är en 53:a och dom övriga är från 1952.



Foto: Bo Norrgård.


Nedan visas en Chevrolet 210 -55 som ordningspolisbil som gick i Västerås. Obs det vita taket och skylten "Polis" på takets framkant. På bilden syns S G Wallin och Lars-Ivar Pettersson.



Bilden tagen runt 1960. Foto: S G Wallin.


Chevrolet Bel Air -57. En av dom snyggaste bilarna från Chevrolet.

Bilden visar Lomma polisens bil och utrustning vid "utryckning till trafikolycksplatser". Notera dom två eleganta sökarljusen och extraljus som man aldrig ser idag monterade på en Chevrolet -57.



Bilden är tagen den 26/11 - 62. Foto: PTM.


Chevrolet Biscayne V8, -58 från Norrköping.

Den sista årsmodellen som användes som polisbil var av 1958 års modell. Om den nedan visade 58:an berättar Bo Norrgård, polis i Norrköping: "Nästan varje besättning som fick denna bil på sitt pass skulle alltid dra ur den på motorvägen för att det påstods att den hade sotat igen under patrullering på stadens gator (patrulleringstakten var anbefalld till 35-40 km/tim). Jag körde bilen några gånger utan att sota ur den på motorvägen och den gick alldeles utmärkt trots detta. Men nog var det kul att ge sig ut på motorvägen och släppa lös alla de 185 hästarna under huven".

Bilden tagen 1961. Bilen inköptes 1959 och såldes 1964. Det var en viss klass på dåtidens polisbilar!



Foto: Bo Norrgård.

Chevrolet Biscayne från 1958 var den sista Chevroleten i personbilsutförande som polisbil. Den vingprydda 59:an ansågs vara olämplig som polisbil pga sina fenor. Att dåtidens reklamfolk tryckte på det - ej på något sätt bevisade faktum - att fenorna stabiliserade bilen i höga farter imponerade inte på polischeferna som i stället för dom populära Chevroleterna i hög utsträckning köpte Opel Kapitän. Men så sent som 1964 kunde den ovan avbildade besättningen njuta av en riktig Chevrolet. Vi fick vänta fram till 1980- talets början innan vi åter fick se Chevrolet på våra vägar och gator då piketstyrkorna i våra storstäder tilldelades Chevrolet Van. Under 1990- talet hade också den mindre Chevrolet Astro börjat att användas. Men det är, som det heter - en helt annan historia.

söndag 15 februari 2009

- först en Pommac!

William & the Blacksmokers

Larsson med familj var på lokal i går kväll. Helt ovetandes spelade William & the Blacksmokers där - en orkester som spelade helt i Larssons smak...

Kunde till och med "You can have her" med flera gamla godingar... mycket duktiga grabbar...

lördag 14 februari 2009

Gitte Hænning - Ich will 'nen Cowboy als Mann (1963)

Som en värdig början på lördagkvällen bjuder Larsson på Gitte Hænning och låten "Ich will 'nen Cowboy als Mann" från 1963.

Classic Motors Marknad, Örebro

Tog mig en tur till Örebro och besökte Classic Motors veteranbilsmässa.

Vid ingången mötte en liten trevlig Chevrolet Malibu -66 som var till salu. Lika trevlig var inte Larssons finanser så det blev inget köp...



Väl inne efter att ha hostat upp 80:- per skalle möttes vi av ett folkhav som sällan skådats. Gamla och nya raggare, äldre och yngre knuttar, långa, tjocka, smala farbröder i sina bästa år rotade i lådor och diskuterade storleken på kannringar, hurvida Chevrolet -52 verkligen hade den o den kromlisten m m, m m i all oändlighet. Den samlade kunskapen i denna lokal var smått överväldigande...


Förutom bildelar och tillbehör kunde även köksmöbler från USA och året 1952, inköpas för det facila priset av endast 7000:-... men så kom möbelemanget direkt från USA med...



Ang kommentarer

Hm... fick tio e-mailraken ang att jag fått kommentarer... Kul trodde jag tills att jag fick se att det var reklam! H-e!!! Kolla i högerspalten eller tex detta inlägg... apropå inlägg från Farbror Sid häromdagen!

fredag 13 februari 2009

Palmolive - nu med ny utsökt parfym


Videokonvertering

Grrrrr... i kväll är det en sådan kväll som ingenting fungerar... då min dator rensades för en tid sedan så tänkte ladda hem ett program för att konvertera tex *.mov till något som "Windows Movie Maker" tycker om - gissa om det gick bra?

Nej, det gjorde det inte... var det inte till att betala, var det provversioner som la in en text i bilden eller så var det en begränsning att det bara konverterade 30 sek. eller så... eller endera så fungerade det inte alls...

Finns det någon som känner till ett videokonverteringprogram som är: gratis, enkelt och som fungerar så tar jag tacksamt emot alla tips!

Ett alternativ är naturligtvis att skaffa ett videoredigeringsprogram som redigerar tex mov-filer direkt. Någon som har något tips?

Edit 090213 17:15 Fick ett tips (se nedan) om sidan ZAMZAR - såg bra ut - bara att ladda upp och få tillbaka i rätt format. Men..! jag har nu försökt fem gånger... olika videoformat... bytt namn på filen... bytt mapp... ingenting hjälper - får bara nedanstående felmeddelande:

"There was a problem converting your file - We attempted to perform the conversion you requested from mov to avi but unfortunately the conversion failed - our support team have been notified and are looking into the problem."

Skall nu prova en annan fil så får vi se...

torsdag 12 februari 2009

Chrysler New Yorker Sedan -64

Sommaren 2008 bestämde sig Larsson för att köpa en "ny" sommarbil. Internet och annonsmagasin dammsögs på aktuella vagnar och strax efter midsommar hittades en vagn som såg bra ut.

Vagnen i fråga var en Chrysler New Yorker Sedan -64 - problemet var bara att fotot var taget i USA men bilen skulle anlända till Arvika "om några veckor".

Larsson, väntade o väntade... veckorna gick men till slut kom en biltransportbil fullastad med amerikanska vagnar - däribland "min" vagn... vagnen gicks igenom med "lupp" - den var i ett utmärkt skick med bara 10 000 mil på mätaren. Det jag gillade mest var nog Torque Flite tryckknappsautomaten, den "fyrkantiga" ratten samt det allmänt goda skicket på vagnen...

Hur som helst - av olika skäl blev det trots allt ingen affär... vagnen köptes i stället av en bilhandlare som lade på 50 000 och hade den ute på Blocket i omgångar...

Så kan det gå - kanske synd för det var en trevlig vagn! Men jag är nöjd med min Ford som föresten köptes av samma importör...




Foto: Roger Larsson.

Antikrundan och Antikmagasinet

Kvällen har tillbringats i sällskap med Antikrundan och Antikmagasinet - bra program bägge två... undrar varför det är så kul att titta på andras gamla prylar? Antikmagasinet i kväll var kanske fö något för min vän FLAK?

Torsdag den 12/2 -09

Kallt som "attan" i dag, inte över -10 på hela dagen. -16 i morse och redan i skrivandets stund -12, blir allt långkalsonger på i morrn med...

Några tankar om Internet, bloggar och hemsidor... när jag skaffade Internet för en 12 år sedan eller så, så kan jag nog säga att jag gick igenom världens alla hemsidor som tex handlade om bilbärgning och bärgningsbilar. Något som i dag är en omöjlighet! ...och lika omöjligt är det att i dag följa alla hemsidor i något annat ämne - nästan hur smalt det än är.

Inte minst på den korta tid som jag har haft den här bloggen (startade före jul 2008) har jag träffat på nya intressanta bloggar och hemsidor som handlar om bilar, reklam, 1950-tal och andra intressanta grejer samt fått mängder med nya kontakter och vänner...

För att komma till saken - hur gör man för att "begränsa" sig när det gäller nya trevliga hemsidor, bloggar och kontakter? ...kanske ett lyxproblem men i alla fall. Prioritera säger säkert någon - visst säger jag, har redan slutat att besöka en massa "onödiga" forum eller i vart fall kraftigt begränsat besöken. Tittar sällan på TV och slösar inte tid på sport eller motion men tittar på en nyhetssändning (ja, lyssnar då i alla fall) varje dag (förutom att jag lyssnar på radio -P1 mest - hela dagen i bilen) och någon film och dokumentär någon gång i veckan och cyklar till jobbet - i alla fall när det är "vettigt" väder. Cyklar fö en hel del för nöjes skull på sommaren...

Nu kom jag nog från ämnet riktigt och för att komma till vad jag egentligen skulle skriva om, var att tiden inte riktigt räcker till allt vad man skulle vilja göra beträffande att kommentera bloggar, göra mer inlägg i diskusionsforum m m, m m... ändå sitter man vid datorn ett par, tre timmar varje dag och förutom att "blogga", fixa med hemsidan och skicka och besvara e-post, fixar jag med bilder, lär mig nya program, slösar bort massor med timmar på program som inte vill, slösar bort massor med timmar på program som vill men inte gör det som jag vill m m, m m...

Några tankar under kvällen...

onsdag 11 februari 2009

Onsdag den 11/2 -09

Dagens bloggande börjar inte bra... fick en kul rörlig gif-bild av grandprix63 till nedanstående inlägg... vitsen med det hela var ju att... hm... ja... skulle röra sig fram och tillbaka i takt med tandborsten!!! men så blev det ju inte :-( man kanske inte kan publicera rörliga gif-bilder? Kan man göra det på YouTube och "gå den vägen" tro?

Edit 17:30 Laddade upp bilden på min server så länge o nu skall det fungera:

http://www.algonet.se/~olabyab/090211men.gif

Hur ska man prioritera?

Det sägs att det är nyttigt att varje dag äta ett äpple, och en banan för kalcium. Man ska också äta en apelsin för C-vitamin! Och det är ett måste att dricka en kopp grönt te (utan socker för att undvika diabetes) för att minska kolesterol i kroppen!

Man måste också dricka 2 liter vatten varje dag och sedan kissa lika mycket, vilket fördubblar tiden man hittills har tillbringat på toa. Man måste också dricka ett glas yoghurt varje dag för att få de bra bakterierna i magen, som ingen vet vad de exakt är, men du MÅSTE ha minst en miljon sådana i magen, annars är det illa!

Du ska också ta ett glas rött vin för att undvika hjärtinfarkt. Och så ett glas vitt vin för att skydda ditt nervsystem! Och ett glas öl (jag minns inte varför det var nyttigt!) Men om du tar dessa tre samtidigt kan du få stroke, fast det gör inte så mycket, du kommer inte ens att märka det. Man ska också äta nötter och bönor/ärtor varje dag. En hel massa nötter/bönor/ärtor.

Du ska äta 4 till 6 måltider per dag, lätta måltider, men glöm inte att du ska tugga varje tugga minst 36 gånger. Bara för det behövs det 5 timmar! Och så en sak till: efter varje måltid ska du borsta tänderna. Borsta dina tänder efter äpplet, yoghurten, bananen, nötterna, bönorna och ärtorna. Detta ska du göra så länge du har tänder, och glöm inte tandtråden, tandköttsmassagen och munvattnet.

När du ändå håller på med detta, kan du ju städa badrummet, kanske installera CD-spelare eller TV där inne, för med tanke på allt vattendrickande och tandborstande lär du tillbringa en hel del tid i badrummet.

Man måste också sova minst 8 timmar per dag och jobba 8 timmar per dag, plus de 5 timmarna som behövs för att äta, det blir 21 timmar. Det är 3 timmar kvar, under förutsättning att det inte är trafikstockning när du åker till och från jobbet. Enligt statistiken tittar folk på TV 3 timmar per dag. Det fungerar inte längre, eftersom man måste ta en promenad varje dag i minst en halv timme (ett råd: efter 15 minuters promenad, vänd tillbaka, i annat fall tar din promenad en hel timme).

Du måste också hinna med att träffa dina vänner, för de är som växter, måste tas hand om dagligen. Bland allt annat måste du också hålla dig informerad, dvs. läsa minst två dags- och några stycken kvällstidningar, för att kunna ha en kritisk inställning i livet. Du ska också ha sex varje dag, men utan att det ska bli rutinmässigt.

Du ska vara innovativ, kreativ och varje gång på nytt förföra din partner. För detta krävs ju tid. Och då har vi inte ens nämnt tantriskt sex. Du ska också hinna med din familj, hinna moppa golv, diska, tvätta, för att inte tala om allt du måste göra om du har barn eller husdjur. När man räknar ihop allt detta ovan behövs det minst 29 timmar. Den enda lösningen är att göra flera saker samtidigt!

T.ex. duscha med kallt vatten och håll munnen öppen så får du dina 2 liter vatten per dag. Medan du lämnar badrummet med tandborsten i munnen kan du samtidigt ha sex med din partner, som i sin tur tittar på TV och läser tidningarmedan du torkar golv. Då har du fortfarande en hand ledig, med vilken du kan ringa till dina vänner och släktingar. Drick vin efter det , du kommer att behöva det.

Sen om du skulle få 2 minuter över, skicka detta mail vidare till dina vänner (som man ska vårda dagligen), medan du äter äpplet, vilket är som sagt väldigt nyttigt. Dags för mig att sluta nu, för mellan äpplet, yoghurten, ölen, den första litern vatten och min tredje måltid idag (inkl. nötter/bönor/ärtor), vet jag inte längre vad jag måste göra, men jag vet att jag måste gå på toa NU.

Jag lär spara några minuter om jag borstar tänderna samtidigt ännu en gång!

Insänt av "Råa"

Edit: 090211 17:00 grandprix63 skickade in en passande bild till detta inlägg. Tack!

tisdag 10 februari 2009

Kai Lind - YÖLINJALLA (I Walk The Line)

Tja, nu har Larsson snöat in på musik i finsk version...

hav tålamod... det går över...

BRF-hyllan - elegant, billig, byggbar...

Funderar på att köpa en ny bokhylla... och varför då inte en BRF-hylla? - elegant, billig och byggbar...

måndag 9 februari 2009

Laila Kinnunen - Kellä kulta sillä onni (1959) Everybody loves a lover

Kai Lind - Billy Boy (1961)

Finland, precis som Sverige, Norge, Tyskland gillade samma typ av schlager och rocklåtar.

Tyvärr är väl dom flesta finska versioner av den tidens hits i stort sett totalt okända i Sverige. YouTube har ändrat på detta... och vi som älskar dessa låtar säger Tack!

Måndag den 9/2 -09

Ja idag, skedde undantaget som bekräftar regeln - nämligen att det alltid är dåligt väder på måndagar.

Dagen började med -15 kl 06:00, men framåt förmiddagen kom solen och det blev en strålande solig dag... fortfarande kallt i skuggan men i solen var det skönt.

Så här fint var det på en av de osaltade vägar som Larsson körde på idag...


Borås Wäferi Aktiebolag

Någon som ser likheten mellan Borås Wäferi Aktiebolag´s logotype och Räddningskåren´s?


En utmärkelse!

I dag blev Larsson glad när han kom hem - i inkorgen låg en kommentar från Farbror Sid ang att Larsson hade fått en utmärkelse!

Vid besök hos Farbror Sid visade det sig att han valt ut fem bloggar som han "inspireras av och tycker är bra på ett eller annat sätt". Och en av dessa blev alltså Larssons Blogg! Larsson blev glad och stolt över detta - Tack! Läs även här!

Personligen tycker Larsson att dom övriga fyra bloggarna ligger skyhögt över Larssons när det gäller innehåll, design och text (lite kul är det att dom övriga fyra, är bloggar som, om inte följs så i alla fall besöks då och då...).

Kanske skall passa på att kommentera detta med bloggande och Larssons Blogg! Att Larsson överhuvud taget började blogga berodde ju på ett fel hos min "hemsidleverantör" och i brist på annat så drogs det igång en blogg. Det gick ju på några minuter att komma igång - med facit i hand skulle det naturligtvis ha valts ett bättre bloggnamn - "Larsson" var inte ledigt och Blogger föreslog;
larsson-larssons.blogspot.com... nåja, larssonarvika, arvikalarsson, larsson2 m m, m m var ju inget bättre...

Hade ju naturligtvis tittat på andra bloggar först ang vad folk skriver och lägger ut och jag beslöt mig för att göra en blogg med ett sådant innehåll som Larsson själv vill läsa om och titta på... lite allvar, lite egna tankar och mycket gammal reklam och gamla schlager och vad det nu kan vara... trevligt nog så har min blogg blivit mycket väl emottagen och som "pricken över i:et" var alltså Farbror Sid´s utmärkelse... än en gång, Tack!

söndag 8 februari 2009

Motell Hallandsås

Motell Hallandsås på väg E6 (eller rättare sagt - vid gamla E6) kan inte passeras utan ett stopp. Larsson stannar i alla fall där då färden bär ner mot Skåneland. Finns det tid åker Larsson gärna även den gamla smala vägen där många minnen finns från 1960-talets semesterresor...

Exakt när detta stopp som bilden visar skedde, ligger i en dunkel dimma... men fler har varit där...




IKEA

Söndag eftermiddag slogs ihjäl genom att i snöyran ta sig en tur till den Stora staden för att där besöka Biltema samt även göra ett besök på IKEA, mest för att där inmundiga köttbullar. Biltemabesöket var lyckat - vi fick tag i det vi sökte.

IKEA upphör aldrig att förvåna Larsson - ständigt nya och gamla bosättare gör besök för att möblera upp sina hem med möbler som i huvudsak består av laminerade spånskivor! Detta mammons tempel lockar besökande från när och fjärran... likt muslimer som en gång i livet bör besöka Mecka finns en oskriven lag som säger att nordbor en gång i livet skall besöka IKEA. Dessa besök har genom att IKEA-varuhusen förökat sig i en allt snabbare takt gjort att besöken i vissa fall numer kan ske en gång per vecka... IKEA´s varukorgar rymmer minst tre kubikmeter! - för dom som behöver mer plats finns maskiner som lastar flera hundra kilo laminerade bräder och möbeldelar... dessa framföres ofta på ett livsfarligt sätt av lätt frustande män i sina bästa år efter en slitsad bana som leder fram till mål, dvs kassan, eller rättare sagt kassorna som när jag räknade var minst 25 stycken (eller vad det nu var?).

I närheten av kassorna på själva upploppet är div hinder uppställda som består av tex sj-pallar/kragar fyllda med div secunda varor - ifall det möjligen skulle finnas plats för ytterligare någon kinatillverkad pryl på maskinen.

Efter det att kassan passerats kommer en hinderbana vars hinder är olika allt efter säsong - vintertid utgörs hindren av en decimeter snöslask samt en Joker som består av en snöröjande traktor, sommartid består hinderbanan av puckelpistasfalt. Denna hinderbana utgör vägen från dörrarna fram till bilen som står två kilometer därifrån... det gäller även - förutom att ha koll på sina motståndare - akta sig för desperata bilister som letar parkeringsplats, turistande tanter från Norge, turistbussar, barnvagnar i alla bredder, konstiga gubbar, fritt springande kaniner, rävar och! om parkeringsplatsen är i områdets ytterkant - akta sig för vilda djur typ älgar, vargar och björnar... (kom ihåg att vi pratar Värmland nu!)

När så hinderbanan är genomförd, bilen är lastad, alla i familjen ombord - då gäller det att hitta hem! Alla IKEA-vauhus lägger rondeller, körfältsvisare, trafikdelare, trafikljus och gång och cykelbanor lite hur som helst... varför en stor in- och utfart när man kan krångla till det..?

Ja ja, det är mycket med det nya som Larsson inte förstår sig på... men köttbullarna är goda!

Chevrolet Impala -60

Sommaren 1961 köpte min far en lätt begagnad Chevrolet Impala Sedan av 1960 års modell. Vagnen hade tidigare gått som direktionsvagn vid Singerfabriken.

Finns tyvärr dåligt med foto på denna vagn så en reklamfilm från tiden får duga så länge... Vagnen byttes bort 1970 mot en Ford Taunus -65! ...men mer om detta en annan gång!

Inte snyggt - Cadillac med leopardinredning



Foto: Life.

Polisens sista Valiant

För ca tio, femton år sedan sysslade Larsson med polis och polisfordon ur ett historiks perspektiv - ett intresse som av olika skäl lades åt sidan. Gamla polisfordon är en del av vår fordonshistoria och bör inte glömmas bort...

Ett exempel på en trevlig polisbil var Valiant! Den sista Valianten som användes av polisen var av årsmodell 1974 och gick hos Norrmalmspolisen, Stockholm under åren 1974 till 1979. Fanns bevarad och visades på det gamla Polistekniska Museet.

I dag är det gamla fina museet nerlagd och fordonen visas enligt uppgift inte längre utan är nerställda i ett förråd. Dagens museum är enligt samma källa en rännil av vad det var en gång. Larsson har inte varit där och tänker heller inte fara dit...

Bilen var - och är förhoppningvis - i ett utmärkt skick efter en renovering pga att den skadades i en filminspelning på 1980-talet. Men då polisens gamla fordon inte körs så går nog förfallet snabbt - det är inte bra för ett fordon att inte köras då och då... enligt en källa inom polisen så skall en del fordon miljösaneras! dvs, alla oljor och vätskor skall tappas ur, batterier skall demonteras m m, m m... man häpnar!!!



Bilden tagits i september 1999 av Roger Larsson.

Edit 090208 09:05 Tittade i nya numret av tidningen Nostalgia i går kväll och där fanns en artikel om Polismuseet. Tydligen finns merparten av fordonen/samlingarna kvar i dom gamla lokalerna men som då är stängda för allmänheten. Än finns det alltså hopp men man kan ändå frukta det värsta...


lördag 7 februari 2009

Om bloggen

Flera personer - i alla fall tre, ja min kompis Knut är en av dom så han räknas inte riktigt - tycker att mallen som Larsson använder nu är snygg!

Själv har jag efter en dygn kommit fram till att det inte alls är så fel - svartvita foto, teckningar samt tex gammal reklam kommer till sin rätt på ett annat sätt än när mallen är mer färgglad...

Finge jag bara bort dom fula rundade hörnen så vore det bra - får kanske prata med "Nisse" som är ganska så kunnig i html - Larsson törs då inte pilla i hörn inte!

"josephzohn"

"josephzohn" har som sjunde bloggare valt att följa Larssons Blogg. Välkommen!

Auto-Mignon - skivspelaren för bilen

Visste inte att Philips bilgrammofon hette Auto-Mignon!

240:- + oms!

Som jag skrev i en kommentar på annan blogg - Larsson kastade bort sin skivspelare i början på 1970-talet och köpte en Stereo8...

fredag 6 februari 2009

IKEA

Ny motorväg i Skåne

...läser i tidningen att Skåne fått en ny motorväg!? ...kan väl inte var möjligt? ...måntro att Larsson fått tag i en gammal tidning?

Jokkmoks Jokke - Gulli-Gullan...

Medans man fixar med bloggen kan det vara trevligt att sätta på en skiva....

Om bloggen

Experimenterar med färger och mallar - kan inte bestämma mig för mall... återgår till en variant av den gamla så länge...

"Tinkelbell"

"Tinkelbell" har som sjätte bloggare valt att följa Larssons Blogg. Välkommen!

torsdag 5 februari 2009

Appropå ingenting...


Foto: Ulf Ivar Nilsson.

Digitalisering av film

Från grandprix63 ang "digitalisering av film".

Ett litet tips att digitalisera smalfilm, under förutsättning att du har en projektor och en hygglig videokamera. Rigga projektorn som vanligt och spela upp mot en vit, matt vägg eller ett lakan. (ingen reflekterande filmduk) Ett helt vanligt A4-papper går också bra om du placerar grejerna på rätt avstånd.

Placera videokameran så att du kan filma av filmen i så bra kvalitet det bara går. Stäng gärna av ljudet på videokameran, så slipper du höra knattret vid redigeringen i datorn sen. Du får nog prova ett flertal gånger med olika inställningar i videokameran. Använd manuell fokus så inte skärpan ändras under filmningen.

Undvik flimmer genom att ställa in projektorns hastighet till drygt 18 bilder/sekund och kamerans slutar hastighet till 1/50-dels sekund.Ha inte för ljust eller för mörkt när du gör överföringen. Prova dig fram vilket ljus som återger filmen bäst i videokameran.Gör gärna ren smalfilmen före.

Använd någon form av isopropanol, fråga din fotohandlare, och några remsor vitt bomullstyg. Kör filmen i projektorn, torka av filmen när den rullar med fuktade bomullsremsor. Inte för torrt och inte för blött. Det här är ett billigt och bra alternativ till att gå till proffsen, där kan det gå löst på tiotusentals kronor.

Hög kvalitet och stereoljud på filmer från YouTube

grandprix63 ang "Hög kvalitet och stereoljud på filmer från YouTube".

Larsson sökte efter tips och trix för att lägga upp filmer från YouTube på sin blogg. Han fick tips om hur man kan lägga upp videofilmer i hög kvalitet. Jag tipsade fel och blev tvungen att undersöka saken närmare.

Här kommer alltså ett tips som alla bloggare kan ha nytta av. Är man på YouTube kan man lägga till &fmt=18 efter URL-adressen för att få ljud och bild i hög kvalitet, men vill man få samma sak i en inbäddad video på en websida eller blogg, måste det till ett annat tillägg i html-koden. Efter URL:en lägger man till &ap=%2526fmt%3D18 och får därmed spelaren att välja den högre upplösningen av bilden och stereoljud."

Tips och trix

Detta med Internet, bloggar, html-kod och datorer överhuvudtaget är en källa till "ömsom vin och ömsom vatten" om man så säger...

Men då och då får man värdefulla "Tips och trix" - inte minst här på "bloggen" och jag avser att skapa en "Etikett" för just tips och trix. Här på Larssons blogg har det kommit några mycket användbara trix - inte mins pga av Larssons lätt närgångna frågor... men problemet är att dom hamnar som kommentar och därför lätt blir borta i "bruset..."

Kommer alltså att klippa och klistra in de tips och trix jag träffar på och skapa en post för varje. Kommer även att så långt det är möjligt att ange källa.

The Platters - Only You

Tråkigt väder ute hela dagen o kvällen - dimma, fuktigt och slaskigt...

Dags att muntra upp sig med en bra låt av The Platters - Only You. Kanske The Platters bästa?

onsdag 4 februari 2009

Om bloggen

Tänker byta "mall" - därav lite olika färger och teckensnitt under kvällen...

Vimpel/vimplar

Sitter och funderar på en sak... är det något värde i sådana vimplar som jag lagt ut exempel på? Hur gamla kan dom vara? Gissar själv på 1950/60-tal... Vad är det för något egentligen - något att hänga i bilen/på packningen/på väggen? (det sista tror Larsson)... finns sådana tingestar i dag? Någon som tror sig veta något om dessa souvenirer?

Onsdag den 4/2 -09

Surt och kallt ute i dag, trots bara 4-5 minus...

Fick frågan varför det läggs ut gamla reklambilder? - tja... det enkla svaret är väl att Larsson tycker om gammal reklam och därför vill dela med sig till andra som också möjligen gillar det samma ... dom som inte gillar gammal reklam kan ju snabbt gå över och läsa något annat...

tisdag 3 februari 2009

Ni kan också bli ännu vackrare...

Tjejen på bilden kan ju knappast bli det? ...vackrare alltså!

Visst var tjejer och kvinnor vackrare förr? "Ju förr dess bättre" är ju Larssons valspråk, så så måste det vara..? Men vad är en tvål i badstorlek?




Traktor i sken...

Så kan det gå - närmare omständigheter okända... men stopp blev det...



Foto: Anders Klahr

måndag 2 februari 2009

Mode för en ung man 1950

Var man en ung man 1950 var kanske en kostym från Algots det finaste man kunde få?



Annons från Husmodern.

Mode för en ung dam 1950

Långt till våren - men vid den här tiden 1950 var det inte så långt om man fick en bommulsklänning i "modernaste snitt" från ABEVE...


Annons från Husmodern.

Om bloggen

La in möjligheten att se "Senaste kommentarerna" i högerspalten - funderar på om det gör sidan onödigt tung att ladda ner? Märker själv att det tar någon sekund innan hela sidan laddas ner...

(Min kompis Knut som alltid vet på råd anser att "skit" skall man ha på ett helt annat ställe! ...inte på en blogg eller hemsida. Kanske har han rätt?)

Måndag den 2/2 -09

Tio grader kallt i morse - inget vidare att ge sig ut men ett måste. Lika otrevligt som det var att ge sig i väg ut var att komma hem i värmen och få god mat och sätta på datorn med en kopp kaffe och cigg.

Ser att Farbror Sid går i grönt idag och "svammelsurium" kör med rajsing och ANA. Raggmunk kör med Dodge -56 - inte illa det heller... Min gode vän FLAK vaknar nog han med när han cyklat färdigt..?

Får väl leta upp något gammalt och kontra med....

söndag 1 februari 2009

Bilklädsel

Köpte man en ny bil på 1960-talet var det mer regel än undantag att montera in en bilklädsel för att skydda sin vagns originalinredning. Artex var väl det ledande fabrikatet - Larsson minns väl den höga kvalitén samt den goda passformen.

Söndag den 1/2 -09

1:e februari idag - det slänger till våren! Februari är ju en kort månad och om fyra till sex veckor någonting kan vi börja hoppas ordentligt.

Våren anser jag vara den viktigaste årstiden så till vida att en kall sen vår nästan är sämre än en dålig sommar. En tidig varm vår å andra sidan är synnerligen trevligt efter en kall lång vinter. ...hm, en lång varm vår o en fin sommar är naturligtvis det bästa.

Nåja, vi kan inte göra något åt vädret, bara hoppas och konstatera att vädret var bättre förr - året om...