måndag 16 februari 2009

...mer om video

Om inte nedanstående problem med videokonvertering vore nog, så finns det i lager massor med VHS-filmer som borde överföras till datorn i ett lämpligt format.

Dessutom lockades Larsson i ett svagt ögonblick för en 15 år sedan att köpa en videokamera med minivhs kassetter (eller vad det nu heter). Har sett att det finns små svarta lådor med div kablage att koppla mellan VHS-bandspelaren och till datorn - hur fungerar det? Fungerar det? Usch, Larsson mår illa av bara tanken... Dessutom säger Knut (minsann ser jag inte ett elakt småleende nu) att sedan skall allt brännas ner på DVD. Usch, Larsson mår ännu mer illa nu...

Den bästa idén vore nog att bära ner alla kasseter, och div cd-skivor till någon som kan, vill och vet och få det nedbränt på något i något format. Tyvärr kostar det säkert massor med pengar.

Nej, Larsson tror att han går och lägger sig i ett hörn och svimmar en stund...

Chevrolet Caprice - eller världens kortaste roadmovie

Larsson har experimenterat under helgen med filändelser, videoformat, videokonvertering, olika inställningar, kvalitéer (eller hur det nu stavas) på tex YouTube så Larsson är alldeles vilsen... experimenten gick heller inte såå bra om man så säger.

Visst hittades program som gör om från tex MOV till tex AVI men då försvann bilden och bara ljudet. Andra program gjorde tvärt om, dvs behöll bilden och skippade ljudet! Varför har det blivit så här? med alla videoformat m m, alltså? Och varför skall en minuts film ta tio timmar att få till?

Nej, det blir nog att "ta skeden i vacker hand" och hålla sig till stillbilder... min kompis Knut som alltid har ett svar säger att en mobiltelefon skall man tala i, en digitalkamera skall man ta kort med och en videokamera skall man filma med - ligger nog något i detta.

Inte nog med det det - en annan kompis påpekade att om Larsson hade läst instuktionsboken till digitalkameran hade han sett att det fanns en redigeringsfunktion inbyggd... filma, redigera, kopiera till datorn! Klart! Ja jisses!

Chevrolet som polisbil

Chevrolet av olika modeller var under åren fram till 1960 talets första hälft relativt vanlig som polisbil och användes med förkärlek av både den kommunala polisen och Statspolisen i hela landet.

3 st Chevrolet 210 som gick i Norrköping. Den vänstra är en 53:a och dom övriga är från 1952.



Foto: Bo Norrgård.


Nedan visas en Chevrolet 210 -55 som ordningspolisbil som gick i Västerås. Obs det vita taket och skylten "Polis" på takets framkant. På bilden syns S G Wallin och Lars-Ivar Pettersson.



Bilden tagen runt 1960. Foto: S G Wallin.


Chevrolet Bel Air -57. En av dom snyggaste bilarna från Chevrolet.

Bilden visar Lomma polisens bil och utrustning vid "utryckning till trafikolycksplatser". Notera dom två eleganta sökarljusen och extraljus som man aldrig ser idag monterade på en Chevrolet -57.



Bilden är tagen den 26/11 - 62. Foto: PTM.


Chevrolet Biscayne V8, -58 från Norrköping.

Den sista årsmodellen som användes som polisbil var av 1958 års modell. Om den nedan visade 58:an berättar Bo Norrgård, polis i Norrköping: "Nästan varje besättning som fick denna bil på sitt pass skulle alltid dra ur den på motorvägen för att det påstods att den hade sotat igen under patrullering på stadens gator (patrulleringstakten var anbefalld till 35-40 km/tim). Jag körde bilen några gånger utan att sota ur den på motorvägen och den gick alldeles utmärkt trots detta. Men nog var det kul att ge sig ut på motorvägen och släppa lös alla de 185 hästarna under huven".

Bilden tagen 1961. Bilen inköptes 1959 och såldes 1964. Det var en viss klass på dåtidens polisbilar!



Foto: Bo Norrgård.

Chevrolet Biscayne från 1958 var den sista Chevroleten i personbilsutförande som polisbil. Den vingprydda 59:an ansågs vara olämplig som polisbil pga sina fenor. Att dåtidens reklamfolk tryckte på det - ej på något sätt bevisade faktum - att fenorna stabiliserade bilen i höga farter imponerade inte på polischeferna som i stället för dom populära Chevroleterna i hög utsträckning köpte Opel Kapitän. Men så sent som 1964 kunde den ovan avbildade besättningen njuta av en riktig Chevrolet. Vi fick vänta fram till 1980- talets början innan vi åter fick se Chevrolet på våra vägar och gator då piketstyrkorna i våra storstäder tilldelades Chevrolet Van. Under 1990- talet hade också den mindre Chevrolet Astro börjat att användas. Men det är, som det heter - en helt annan historia.