fredagen den 31:e juli 2009

tow.se


Efter att ha haft vissa funderingar att skaffa en egen domän ställdes saken på sin spets härom veckan då Telia meddelade att de skippar privata hemsidor from årskiftet.

Efter att ha frågat mig fram fick jag tips från bla två bloggvänner om one.com - billigt och enkelt lät det och så fick det bli - tow.se var ett bra och framförallt ledigt namn! Tyvärr drar det med sig en hel del jobb med att döpa om och flytta ett antal tusen filer men det blir att "harva på"... Gjorde även en en ny banner för att "markera" de "nya", överförda sidorna... Nedanstående text är nu upplagd på min hemsida:

090731 Pga att vissa sidor som tex "Svensk Bärgningshistoria" kommer att överföras till ett nytt webbhotell kommer sidorna inte att uppdateras på en tid.

Ny adress till "Svensk Bärgningshistoria" med bildarkiv mfl är tow.se (obs under konstruktion). Företaget "Ola By Bilbärgning AB" kommer att finnas kvar under olaby.com. Detta beror på bla platsbrist på de nuvarande servrarna samt att Telia upphör med privata hemsidor vid årssskiftet (alla upplagda hemsidor försvinner).

Strömstad

Tog en tur till Strömstad i dag och genaste vägen Arvika - Strömstad går via Norge...

....passade bra då den nya Svinesundsbron ej hade besöks. Bron i fråga var tydligen inte betald då en insamling skedde före överfarten...


Man kunde lika gärna ha åkt över den gamla bron för den nya var då rakt inget under av skönhet - i alla fall inte när man åkte över den...


Nåja, 24:- fattigare tog vi oss över och fortsatte resan ner till Strömstad där vi turister och fiskmåsar samsades och delade på de räkor som inhandlats...


Efter kaffe hos en bekant och lite prat om gamla tider var det dags att åka hemöver... ytterligare en trevlig tur med Forden...

Connie Francis - Someone else's boy (Japanese)


Connie Francis - Too many rules (Japanese)

torsdagen den 30:e juli 2009

Far, mor och imbakrutan

Som tidigare nämnts så fick fars kompis Herr GM-återförsäljaren sälja en bil då och då...

En gång på 1950-talet köpte far en Opel Kapitän av sin vän Herr GM-återförsäljaren. I köpet ingick det en sk imbakruta och för de som inte vet vad detta var så var det en plastruta som limmades fast på insidan av vagnens bakruta med hjälp av en självhäftande svart list som satt runt plastrutans ytterkant. Detta innebar då att det bildades ett luftskikt mellan plastrutan och bakrutan och därigenom slapp man imma på bakrutan. Detta tillbehör försvann i takt med att den elektriska bakrutan infördes.

Då fars nya Kapitän levererades var det tillfälligt slut i lager på dessa rutor och far och Herr GM-återförsäljaren kom i stället överens om att den skulle monteras så fort den kom hem. Några dagar ringde Herr GM-återförsäljaren och bad far komma ner med bilen då imbakrutan kommit hem... -"Detta med monteringen var inget problem, den monterar vi själva" lät han meddela...

Det var bara för far att åka ner och på grund av ärendets vikt behövdes heller inget tillstånd från mor, hon fick enbart besked om att ärendet kunde ta sin tid, troligen hela kvällen och natten... -"för det skulle ju torka med" sa far.

Omedelbart efter ankomsten så kom Herr GM-återförsäljaren ut på gården och mötte, allt medans han gastade om kaffe, mat och grogg - dock ej nödvändigtvis i den ordningen... vagnen skulle stå inne i rumstemperatur någon timme så det passade ju bra...

Jodå, det blev mat, sedan konjak och kaffe och sedan groggar... timmarna gick och till slut kom någon av dom på att det egentliga ärendet var tvunget att tas tag i...

Far berättade att en viss tveksamhet infann sig hos honom när han märkte Herr GM-återförsäljarens lätt vingliga steg när de gick ut i bilhallen men efter Herr GM-återförsäljarens garanti att -"Detta var inga problem" gick han med på det hela.

Monteringen av rutan skulle ske på så sätt att rutans placering mättes fram, markerades och sedan trycktes rutan fast på plats efter det att skyddspapperet tagits bort - jodå, det limmet "högg" nästan med det samma.

Grabbarna stod på knä i baksätet, mätte och mätte igen... mätte en gång till för att vara säker... klistrade tejpbitar där rutan skulle sitta... tog bort skydspapperet från listen... tryckte med gemensamma krafter dit rutan där den skulle sitta... Ops... lite snett! -"Inga problem" tyckte Herr GM-återförsäljaren -"Bara att vrida den lite" ansåg han, -"Eventuellt "klet" tas lätt bort med ett rakblad och bensin" fortsatte han.

Efter en liten justering var de nöjda och gick in för att fortsätta med kaffe, konjak och groggar. På morgonen vaknade far med en viss olustkänsla, väckte Herr GM-återförsäljaren och efter lite uppiggande kaffe gick de ut i bilhallen för att ta bort ev klet på bakrutan.

-"Jag fick en chock", berättade far, när han fick se vagnen! Hela baksätet, ryggstödet, hatthyllan och inte minst bakrutan var full av svart torkad "gegga"! Dessutom satt imbakrutan snett! Vad gjorde de nu? Far vågade ju inte åka hem som bilen såg ut, att tvätta bort något gick ju inte... Imbakrutan togs i alla fall bort - bakrutan rengjordes med hjälp av rakblad och bensin... baksätet löstes på så sätt att en överdragsklädsel trollades fram och monterades raskt in i vagnen... Överdragsklädselns förpackning drapererades sedan på hatthyllan!

Med en något skamsen min kom far hem... och muttrade något om -"ny överdragsklädsel"! Mor vädrade genast misstankar över att allt inte stod rätt till... far vädrade problem! Hans tafatta försök att tala om att en överdragsklädsel var bra för att skydda originalklädseln gick inte mor på... nästa försök att de tappat rutan i baksätet gick hon heller inte på! "Fyllehundar skall inte försöka sig på sådant som de inte begripers sig på" löd mors analys av det hela efter det att hon handgripligen besiktigat Kapitänen...

Herr GM-återförsäljaren fick sig genast ett kraftigt uttag per telefon. Mor talade om att nya säten och hatthylla genast skulle tas hem, en ny imbakruta likaså! Mor lät även Herr GM-återförsäljaren lova dyrt och heligt att vagnen skulle repareras på dagtid under veckan -"av en kompetent mekaniker"... Far och Herr GM-återförsäljaren ägde enligt mor ej tillträde till lokalen under tiden bilen reparerades !

Att Herr GM-återförsäljaren fick stå för hela kalaset var enligt mor helt naturligt och varken fars eller Herr GM-återförsäljaren - i och för sig - lama protester och ursäkter hade inte någon som helst verkan... far blev därefter förbjuden i ett helt år att åka ner på lördagar för att "titta på nya bilar" då hon allt för väl, enligt vad hon sa -"visste hur det skulle gå"...

onsdagen den 29:e juli 2009

Classic Car Week Rättvik 2009, del 5

Ja, det fanns massor med bilar att titta på under vårt besök... men efter några timmar fick vi nog av köer och for till Mora och köpte glass o sedan hem... Forden gick fö som en klocka alla de 60 milen...

Classic Car Week Rättvik 2009, del 4

Buick Roadmaster -57


Ford Mustang -68? kanske en GT?


Cadillac i mängder, fast bara en på denna bild...


En av de 12,789 stycken Pontiac Star Chief -57 som byggdes...


Dodge Charger -69, eller kanske tom två stycken...

Classic Car Week Rättvik 2009, del 3

...polis, brandkår och militär var på plats...



Classic Car Week Rättvik 2009, del 2

...små vagnar samsades med stora....


...sällsynta vagnar samsades med ännu mer sällsynta...


Classic Car Week Rättvik 2009, del 1

I går ställdes kosan mot Rättvik och en snabbtitt på delar av Classic Car Week, detta i ett strålande väder, solsken och lagom varmt.

Kön med fordon började en bra bit utanför staden... vi som var där för att titta på bilar tog det med fattning men långtradar- och busschaufförer kan nog hålla sig för skratt när det tog en timme extra att passera Rättvik...

Hur som helst, efter en bra stund kom man ner till den första rondellen... bilar och folk överallt, bilar av alla de sorter fast mest amerikanska och i varierande skick... lite häftigt är det att se när alla parkerade vagnar efter en sidogata är av amerikanskt snitt - kunde ha varit en gata i USA 1970 eller så... fast i USA skulle väl ingen komma på idén att sitta på taket på en van och gapa och skrika bland höbalar och reservdäck?




måndagen den 27:e juli 2009

Måndag den 27/7 -09

Ja, då börjar två veckors semester i dag! För en gång skull regnar det inte... vad blir det under semestern då? tja, Rättvik på tisdag och en sväng till Strömstad en annan dag är väl det enda som är planerat för tillfället...

Men nu väntar en timme med gräsklipparen (innan regnet kommer...)

söndagen den 26:e juli 2009

Sunne cruising 25/7 -09

Framåt kvällen så upphörde regnet såsom det hade utlovats av SMHI. Larsson plus sällskap drog iväg mot Sunne tillsammans med kaffekorg.

Efter 30 minuter så var himlen öppen igen - nästintill skyfall! Detta innebar att vi vid framkomsten inte kunde upptäcka mer är några få finbilar... finbilar som heller inte stod såpass stilla så det gick att fotografera... desto fler risiga Impala med höbalar m m på taket och berusade besättningar sågs...

För att få tak över huvudet så "lånade" vi Sunnes Båtklubb´s veranda - mycket trevligt och med fin utsikt... under tiden vi hade tak över huvudet så regnade det inte! Trots att vi inte såg så många finbilar så blev det sammanfattningsvis en trevlig utflykt...


lördagen den 25:e juli 2009

Det slänger mot natten...

...dags att gå och lägga sig.

Electrolux 1960-tal

Electrolux -61

Lördag den 25/7 -09

Sovmorgon och semester... tittar ut... jodå, det regnar. Hade tänkt ta en tur till Sunne i em/kväll då det är cruising på G men regnar det så vette katten...

From måndag är det i alla fall semester!

fredagen den 24:e juli 2009

Torsdagens cafébesök

Som jag skrev i morse så regnade det hela kvällen i går då Arvika Yankee Car Club hade torsdagsträff på Nordells konditori.

Ingen satt i den mysiga uteserveringen utan alla myste inne... gott kaffe och tilltugg som vanligt på Nordells.

Läs mer om Arvikas berömda konditorier här:



Fredag den 24/7 -09

När det vaknades i morse sken solen! Kors i taket! Detta då till skillnad i mot i går kväll då det var en liten torsdagskväll med Arvika Yankee Car Club...

Jodå, regnet stod som spö i backen hela eftermiddagen o kvällen - gjorde väl inte så mycket när vi "bara" skulle gå på café men det skulle ju ha varit trevligt att sitt ute. För det är väl 24 juli? Fö bara fem månder kvar till julafton!

Bilder på cafébesöket kommer...

Double accident

torsdagen den 23:e juli 2009

Marion Rung - Kaiken saan (1965)

Marion Rung, född i Helsingfors den 7 december 1945, är en finsk sångerska och artist.

Rung representerade Finland i Intervision Song Contest 1980 och vann. Hon har även tävlat för landet i Eurovision song contest 1962 och 1973.

Källa: Wikipedia.

Ford Taunus 12M -65

Skrev för någon dag sedan att Ford Taunus 12M inte växer på träd... det gör dom inte heller men hittade i alla fall två under samma vecka...

Detta ex såg ut att vara ett ganska bra objekt - till salu för 5000:- men som sagt - sök gärna på Ford Cardinal!

måndagen den 20:e juli 2009

Telia - Tjänsten Personlig hemsida läggs ner 2009-12-31

"Tjänsten Personlig Hemsida kommer att läggas ner den 31/12 2009. Det finns många olika alternativ att kunna presentera sig eller ge information på internet. För att du enkelt ska kunna visa och dela med dig av dina bilder/dokument erbjuder vi istället Telia Säker Lagring som ett alternativ till Personlig hemsida."

Typiskt! Här har man litat på Telia och så skall tjänsten läggas ner. Ersättningserbjudande kommer under hösten skriver Telia men extraarbete och krångel innebär det...

Dagens fynd

Nåja, vädret blev bättre frammåt eftermiddagen och det blev tid över att springa in på en loppis och kolla läget.

Det gjordes två fynd av minst sagt blandad kompott och kompott fanns faktiskt i det ena fyndet som utgjordes av inte mindre än ett exemplar av "Mat för Alla - Receptsamling för hemmet", utgiven av Margarinfabrikernas Försäljnings A.-B 1928! 81 år i år men vid god vigör trots sin mogna ålder... Många spännande recept...


Det andra fyndet var Agnetha Fältskog´s LP "Agnetha Fältskog" med låtar som tex "Jag var så kär" och "Utan dej mitt liv går vidare". Fodralet var i nyskick...

Vädret...

...har blivit alldeles ifrån sig! Har väl aldrig varit med om tidigare att det har varit översvämningar på landsvägen i juli!

På våren kanske, men aldrig mitt i sommaren! Aldrig har det väl tidigare heller varit ihållande skyfall flera dygn i sträck? På tre ställen i morse var landsvägen översvämmad? Ur led är tiden...

söndagen den 19:e juli 2009

Söndag den 19/7 -09

Ja, kära läsare... detta var några inlägg om Yankee Car Meet - Arvika Folkets Park... det var som sagt över tvåhundra fordon i den lilla folkparken.

Det var ett underbart väder hela dagen varmt, halvklart och endast med några regnstänkt. Annat ljud i skällan blev det som också nämnts tidigare - kl 1900 så öppnade sig himlen sig och det regnade sedan hela natten.

Hep Stars uppträdde i Klässbols Folkets Park (20 km söder om Arvika) men detta uppträdande har jag inte fått någon information om hur det gick med - regnade troligen "bort"! Synd, då många sett fram emot detta... dock icke Larsson som såg Hep Stars 1968 så det behövs ingen mer gång! Larsson såg i stället fram emot kvällens cruising som då alltså bevisligen regnade bort...

Fö är det arbete en vecka till - sedan semester... och förhoppnings fler möjligheter till cruising och fler bilträffar - utan regn och rusk...

Yankee Car Meet - Arvika Folkets Park, del 4

En Mercury Montego från 1968 tilldrog sig Larssons stora intresse - så lik men ändå så olik Galaxie -68...



Ford Galaxie 500 Convertible 1968 var mer lik... kom i två exemplar till och med...


Yankee Car Meet - Arvika Folkets Park, del 3

Chevrolet Camaro SS -69 - som ny!


En tvådörrars Chevrolet Biscayne -62 är inte en vagn man ser varje dag!


Chevrolet Impala -62 ser man oftare - men inte i detta fina skick...

Yankee Car Meet - Arvika Folkets Park, del 2

Volvo PV -65 i ett makalöst skick...


Volvo Amazon från 1962 är kanske ingen ovanlig bil men ovanlig i detta fina skick och i grå kulör...


En VW-bubbla med många detaljer - och vinyltak!


Larssons Ford blev den kanske den mest fotograferade USA-vagnen... detta då folk fotograferade denna Messerschmitt - dessa fordon har vi dålig koll på men kan den heta KR 200?

Yankee Car Meet - Arvika Folkets Park, del 1

Drygt 200 vagnar av alla de slag gästade Yankee Car Meet i Arvika Folkets Park.

Som "vanligt" visas de lite mer ovanliga fordonen...

En Opel Kapitän Lyx från 1963... dessa Opel som var så vanliga förr lyser numera nästan helt med sin frånvaro...


Vauxhall Vicktor Super -61 var även den en vanlig vagn förr men är i dag nästan helt borta...


När såg man senast en fin Opel Kadett från 1965? Nej, just det... "växer inte på träd"!


En Ford Taunus 12M -62 ser man inte heller varje dag - fast den här veckan har jag sett två stycken! Denna modell har en intressant bakgrund som vi dock inte går in på nu... men sök gärna på Ford Cardinal!