lördag 28 april 2012

Simca Ariane

Min vän Calle skriver att han har fått se en Simca Ariane - inte varje dag man ser en sådan. Här finns en liten film om en vacker Simca.

Chevrolet Bel Air -55


Fotograferad i Charlottenberg, mars 2012.

Dodge Custom Sierra -58


fredag 27 april 2012

Mot alla odds...

... - insändare i vår lokaltidning.

Boots Randolph - Percolator



Homer Louis ”Boots” Randolph III, född 3 juni 1927 i Paducah, Kentucky, död 3 juli 2007 i Nashville, Tennessee, var en amerikansk tenorsaxofonist.

Källa: Wikipedia.

Emile Ford - What Do You Want To Make Those Eyes At Me For



Emile Ford, född Emile Sweetman 16 oktober 1937 i Castries, S:t Lucia, Västindien, var en av de tidigaste svarta brittiska schlagerartisterna. Han slog igenom i Storbritannien 1959 tillsammans med bandet Checkmates.

Ford gjorde framträdanden både på Liseberg och Gröna Lund vid ett flertal tillfällen. Han bodde under några år i byn Hedlunda utanför Lycksele. Ford turnerade en del både i Ångermanland och däromkring. Spelade även med Yngve Forssells orkester från Skellefteå. Spelade även in en Ep-skiva med orkestern i Bolidens folkets hus. Sågs bl.a spela med sitt band Checkmates i Norrfällsviken vid Höga Kusten.

Ford avslutade sin karriär 1963 och återgick till sitt tidigare yrke, att konstruera ljudsystem.

Källa: Wikipedia.

Eddie Cochran - Three Steps To Heaven



Ray Edward "Eddie" Cochran, född 3 oktober 1938 i Albert Lea, Minnesota, död 17 april 1960 i Chippenham, Wiltshire, Storbritannien (i en bilolycka på väg till Londons flygplats Heathrow), var en amerikansk rockmusiker.

Han föddes i Minnesota men växte upp i Bell Gardens, Kalifornien. Cochran kom att bli en rock'n'roll-pionjär med sånger som Weekend, C'mon Everybody, My Way, Something Else, Twenty Flight Rock, och Summertime Blues. Av en händelse blev en av hans sista låtar Three Steps to Heaven, som han spelade in 8 januari 1960.

1987 kom Eddie med i Rock and Roll Hall of Fame, han är även med i Rockabilly Hall of Fame.

Källa: Wikipedia

torsdag 26 april 2012

Scania Vabis L51 Drabant


Spökmackar

Då Larsson haft ett litet, litet finger med i spelet när det gäller utgivningen av boken Spökmackar kom det i dag per post ett rykande färskt exemplar. 

En nätt liten bok med många fina bilder och trevlig läsning. Köp den här:


onsdag 25 april 2012

Oldsmobile Super 98 -62


Fotograferad i Charlottenberg, mars 2012.

tisdag 24 april 2012

måndag 23 april 2012

Shell Ed, juli 2009

Larsson virrar ofta till det när han är ute och åker - kör bla vilse då och då (fast det har blivit bättre sedan GPS kom). 

Dessutom blandar Larsson även ihop bilder på bensinstationer och skrev 2009 när detta inlägg skapades att den här tappen låg i Åmål. En uppmärksam läsare ifrågasatte detta och efter lite sökande visade det sig att den rätta orten var Ed.

Bilden tagen i Ed, juli 2009.

Stickat - 1945



lördag 21 april 2012

De hårda grabbarna...

...som kanske är på väg till stadens statshotell? Och vagnen? kanske en Chevrolet -28?

fredag 20 april 2012

Red Sovine - In Your Heart



Woodrow Wilson Sovine (July 17, 1918 – April 4, 1980), better known as Red Sovine , was an American country music singer associated with truck driving songs, particularly those recited as narratives but set to music. The most famous example was his 1976 number one hit "Teddy Bear".

Källa: Wikipedia.

The Statler Brothers - When My Blue Moon Turns To Gold Again



The Statler Brothers är en vokal countrygrupp bildad 1955 i Staunton, Virginia, USA. Medlemmar i gruppen var Harold Reid, Don Reid, Phil Balsley, och Lew Devitt. Gruppen sjöng i början av karriären gospel men sadlade sedan om till country. 1965 släppte gruppen singeln "Flowers on the Wall" vilken blev en mycket stor hit i USA och är deras kändaste låt. 1970 kom nästa stora hit "Bed of Roses". Gruppen har varit fortsatt aktiv fram tills nu, men de slutade turnera 2002.

Källa: Wikipedia.

Bill Anderson - Blue Eyes Crying In The Rain

torsdag 19 april 2012

AB Nordiska Beklädnadskompaniet, Ulricehamn

Del 3

Mer femtiotal än på bilderna nedan blir det inte... för Larssons del varade 1950-talet i runda slängar mellan 1955 och 1963 och - i något fall - fram till högertrafikomläggningen. Efter det blev det ingen vidare ordning på saker och ting...




onsdag 18 april 2012

AB Nordiska Beklädnadskompaniet, Ulricehamn

Del 2

Snyggare än så här blir det sällan. På nästa våning... förlåt - i nästa inlägg - blir det dambaddräkter, fritids- och campingartiklar m m.





AB Nordiska Beklädnadskompaniet, Ulricehamn

Det är hög tid att göra sina vår- och sommarpostorderinköp. AB Nordiska Beklädnadskompaniets katalog 1958 är därvid en utmärkt inköpskälla.

Från den tiden som allt var snyggt - fast dyrt var det. Jämför gärna här och här:





måndag 16 april 2012

DEN GALOPPERANDE STEKPANNAN

Ur Ericssons brokiga historia har vi hittat denna episod från krisåren i början av 1930-talet. Den har nedtecknats av Ivan Lundh och C-G Löfgren, två medarbetare som på den tiden arbetade vid L M Ericssons Försäljningsaktiebolag, där historien utspelades 1934.

Efter Kreuger-sammanbrottet och under rekonstruerandet av moderbolaget blev det tyvärr nödvändigt att friställa och permittera en stor del av personalen på såväl fabriken som på kontoret.

För att hålla maskinerna igång och för att undvika att avskeda alltför stor del av den gamla arbetarstammen gjorde ledningen stora ansträngningar för att söka nya tillverkningar vid sidan av den minskade orderingången av den ordinarie fabrikationen.

Bland några av dessa tillverkningar av större omfattning var: Kassaregister, sedermera Svenska Kassaregister AB, System Paulius precisionsbarometrar och höjdmätare, AB Ekonomiregistrets Bokföringsmaskiner. Därutöver åtog vi oss även smärre tillverkningar av olika slag såsom tält- och campingsängar, stekpannor, pressning av rostfria kökskärl, en rakhyveldetalj med mera.

Då den svenska materielförsäljningen, som sköttes från Kungstornet i Stockholm, var inkörsporten för alla svenska order med vissa undantag för stationsväxlar till Telegrafverket, kom vi att handlägga dessa order med de nöjen och bekymmer som följer med nya tillverkningar.

En tragikomisk episod under denna tid var historien om den galopperande och i en del fall exploderande stekpannan, en följd av LM-kvalitet.

Vi fick en dag besök av en uppfinnare och hans förslagsman som önskade att LM Ericsson skulle åta sig tillverkningen av 10 000 stekpannor. Det var världens förnämsta stekpanna med jämn värme, omöjlig att bränna vid i. Intyg om pannans förträfflighet var utfärdat av dåtidens mycket välkända källarmästare, den legendariske restaurangmannen Ekegårdh på Operakällaren i Stockholm.

Från verkstaden erhöll vi kalkyl på stekpannan och kontrakt avslutades med en känd grossist inom branschen på leverans av 10 000 pannor för en delleverans om ett par hundra snarast möjligt.

Tillverkningen sattes igång och den första delleveransen verkställdes till grossisten som otåligt väntade på leveransen. Han hade en stor stab av gårdfarihandlare som skulle göra en försäljningskampanj runt på landsbygden med demonstration av nyheter inom köksbranschen.

Efter ett par veckor kom provleveransen i retur jämte annullering av kontraktet från den upprörde grossisten med en målande detaljbeskrivning hur demonstrationen av världens förträffligaste stekpanna hade gått till. Den resande gårdfarihandlaren samlade husmödrarna när han kom till en by i ett av byns kök. När alla var samlade satte han pannan på spisen för att steka fläsk.

Efter en stund, när pannan blivit uppvärmd, började den dansa runt på spisen för att så småningom ta små hopp och efter ytterligare några minuter exploderade den med en knall så att fläskbitarna flög upp i taket och flottet stänkte runt i köket på de förskräckta bondmororna, som hastigt störtade på dörren.

Anledningen till missödet var följande: Pannan hade dubbel botten med en isolerande massa mellan bottnarna. Provpannans bottnar var hopfalsade för hand med en hammare, varvid falsen givetvis ej blev så tät som när pannan kom under fabrikation, då de båda bottnarna sammanpressades i en kraftig maskinpress.

Nu råkade dessutom vid pressningen massan vara något fuktig, varför stekpannan vid uppvärmningen på spisen blev en liten ångpanna utan säkerhetsventil. Felet avhjälptes lätt med att borra ett litet hål under skaftfästet för eventuell ånga, och så var sagan om den galopperande stekpannan slut. Man kan naturligtvis fråga sig varför pannan ej provades i provrummet för leveransen, men
man får väl förlåta verkstaden och provrummet att så ej blev fallet, då man aldrig tidigare fabricerat stekpannor på LM. Tiderna var dessutom sådana att det var ont om fläsk.

Grossisten var dock så skakad av upplevelsen att han, efter det vi förklarat för honom anledningen till missödet och att felet nu var avhjälpt, endast beställde 500 pannor åt gången och så småningom 1 000 tills partiet tog slut. Därefter blev han mycket besviken att LM inte ville åta sig ytterligare leveranser av världens förträffligaste stekpanna. Men då hade fabriken kommit igång igen med sina egna tillverkningar av världens förträffligaste telefoner.”

Källa: www.ericssonhistory.com

söndag 15 april 2012

Såningsmannen

Och traktorn är en Fordson.

Fotograferad ca 1970.

Tre år sedan

Höll fullständigt på att glömma - i går den 14:de  var det tre år sedan Larsson fimpade för gott.

Del av Hamngatan, Arvika

Fotograferad i mars 2012.

lördag 14 april 2012

Chevrolet Custom -55

Denna vackra(?) vagn kommer jag väl ihåg... såg den på någon utställning i Stockholm(?) samt att den var presenterad i Start & Speed någon gång 1972 el. -73.

Med dagens mått mätt är det ett bedrövligt om än ett mycket tidstypiskt bygge... bygget som sådant uppvisade en för all del, en hel del yrkesskicklighet samt fantasi och troligen en ganska så lång byggtid - mycket arbete lades ner på denna ombyggnation...

Den karamellröda skapelsen skapade en hel del uppmärksamhet bland allmogen - inte minst i Dalarna sommaren 1973. Skapelsen ansågs som mycket snygg..!

På bilden nedan syns de dubbla strålkastarna och avsaknaden av den främre stötfångaren... obs även "reg.skylten" som bestod av siffror som man klistrade fast - man kunde göra så innan de nya reg.skyltarna kom (fanns att köpa på bensinmackar).

Motorhuven var ombyggd... mittdelen försänkt och försedd med ett ganska så udda falskt insugningsrör... observera även hästskon...

Bakskärmarna pryddes med falska luftintag (som iofs inte såg så illa ut). 

Bak pryddes vagnen med försänkt nummerskylt, rensade emblem på bakluckan, dubbla bakljus, modifierade skärmslut samt borttagen stötfångare.

Inredningen var fantasifull med separata säten bak o fram, guldmetalic instrumentbräda, mittkonsoll med många underliga knappar och reglage... observera särskilt rinklocksknapparna på instrumentbrädan bredvid originalradion.
Baksätet gick heller inte av för hackor - mittkonsollen gick ända bak samt innehöll en bar, glasen stod i konsollen och valfri dryck kom ut ur rören när man tryckte på en knapp...


Edit 120414: Bilen finns kvar än i dag - i stort sett, sig lik. Motorhuven är enklare och har återfått sin huvkråka (jag har för mig att den blåste upp en gång och fördärvades).

Enligt kommentarer så byggdes bilen 1965 eller 1967 (på 1960-talet var det i alla fall) av en tvådörrars, krockad coupé och byggaren har bilen kvar än i dag (i alla fall 2010) och bilen verkar vara i ett utmärkt skick.

Motorhuven är i dag lite enklare och återfått sin "kråka".

Dragkrok har kommit på.

Instrumentbrädan och ratten har fått lite annan lackering och är lite återställd.

Bak har tillkommit någon form av logotype över kranarna.
Stort Tack till alla kommentatorer och Tack till Bill för bilderna vilket gjorde denna uppdatering möjlig.

torsdag 12 april 2012

onsdag 11 april 2012

Algots 1961

Från den tiden då allt var snyggt... men akta Er, fulheten lurade bakom hörnet... men än slapp vi ringar och andra metallföremål i näsan, öronen och på andra mer eller mindre onämnbara ställen.

Inga tatueringar, inga män i manchestertyg eller unisexkläder. Inga kvinnosakskvinnor i näbbskor men heller inte skrana trådsmala fula modeller. Kvinnor var hemma, lagade maten, städade, tog hand om barnen och männen fixade med bilen.

Kvinnor bar kappa och handskar och männen hade byxorna uppe - i alla fall utomhus bland folk. Ingen man skulle drömma om att gå ut i ett linne, för korta byxor samt foppatofflor. Ej heller skulle en kvinna drömma om att gå ut i cykelbyxor, mammaklänning och träskor... Man putsade skorna, knöt slipsen, vattenkammade sig och försökte att se så bra ut som möjligt - inte se ut så jävligt det går som i dag...

Ungar och ungdomar visade respekt för äldre, bockade och neg, bockade och neg igen... var tysta vid matbordet och åt upp det som serverades. "Varsågod ta en kaka till", "hur går det i skolan?", "tack bra tant". Man sa inte "Du" utan "Ni" och visade respekt för andra och andras egendom. "Goddag magistern!" "ja tack", "nej tack" och "adjö farbror"...

Tv- och radioprogramen var bra, Hyland och Ria var bäst och tidningarna skrev bara om nyheter i svartvitt. Skvaller fick man ta hand om själv...

Sammanfattningsvis - det var bättre förr - i alla fall i Larssons och Algots värld ;-)


Klicka för större bild.
Klicka för större bild.

Chevrolet Impala -64

Fotograferad i april 2012.

tisdag 10 april 2012

Make and then Model Your Own Bikini!

Det är alldeles för lite tävlingar i bikinitillverkning nu för tiden...

Ford Consul Mk1

Fotograferad ca 1971.

måndag 9 april 2012

Har det blivit lite för mycket påskmat?

Eller sitter kurvorna på fel ställe? Här finns hjälpen...

lördag 7 april 2012

Med en förhoppning om...

...att äggmålningen m m gått bra, önskar Larsson alla besökare en trevlig fortsättning på helgen.

Ok, gå ut ur bilen var det...

Fotograferad i april 2012.