tisdag 30 oktober 2012

Scania Vabis B80 -53, LDA195

Omkring 1953 byggde Arvika Karosserifabrik AB denna vackra buss på ett Scania Vabis-chassie. All tänkbar dåtida lyx borgade för att de 35 passagerarna fick en behaglig resa. Dock ingick enligt uppgift inte AC så färden kunde nog bli nog så varm när man närmade sig medelhavet eller vart färden för tillfället ställdes.

Larsson fick tillfälle att studera bussen någon gång under 1980-talet och man häpnade över hur trevligt den var renoverad. Gick som en klocka och den 8-cylindriga motor spann som en katt. Kommer inte ihåg idag historiken men tror att det byggdes ca sex stycken i en serie för turistresor till kontinenten varav denna är den enda som är kvar? Bussen ägs i dag av en museeförening i Skåne.

Någon som vet mer om historiken bakom denna buss? Tyvärr har vi heller inte tillgång till äldre bilder eller bilder när bussen var ny - någon som sitter på detta?


  


måndag 29 oktober 2012

Militärbussar

Några bilder på militärbussar... en i trafik och ett par på ÖB. Någon av Larssons besökare som vet mer om tex karosser m m? Bilderna är tagna 1971.

Finns även bilder på civila bussar som kommer i annat inlägg. Nu finns även bild på världens snyggaste bussbyggnation  -  i alla fall Sveriges och definitivt Värmlands... även den bilden kommer i annat inlägg.




söndag 28 oktober 2012

O´boy


O'boy-drycken lanserades av Findus 1959 men sedan Findus såldes till Nestlé 1962 har O'boy producerats av Marabou och har förekommit i olika varianter. Tillverkningen skedde ursprungligen i Findus lokaler i Bjuv och namnet O'boy kom till efter inspiration från en studieresa till USA.

Reklamen ovan är från 1962.

Källa: Wikipedia.

Köp en fotohandbok?

Larsson har på senare år tyckt att det blivit mer o mer roligt att fotografera - i sina mest lysande ögonblick har han tom fått till en och annan bra bild.

Larsson har ju aldrig lärt sig att fotografera och har aldrig haft någon dyrare utrustning utan det har mest blivit att man riktat den billiga lådkameran och liknande på någon som skulle fotograferas och så tryckt av. Mestadels har det blivit ett miserabelt resultat. Har heller ingen större koll på uttryck såsom bländare, slutarsteg och olika objektivs egenskaper. 

I dag är det ju också lättare att fotografera då det i princip inte kostar något mer än arbetet att redigera och sortera bilderna. Tar man tex femtio eller hundra bilder på en bil med olika kamerainställningar och vinklar så bör ju ett par stycket bli bra... och som sagt, idag lyckas jag få till en o annan bild bra utan att riktigt veta hur det gick till... och eftersom det det inte kostar något så kan det bli många tusen bilder per år. 

Har även "tittat" i moderna nybörjarhandböcker men inte tyckt att det har varit något för Larsson... däremot så har jag funnit att gamla 40, 50 år böcker ger många tänkvärda tips. Objektiv, tid på dagen, väder, filter (även om man idag till stor del har dom i datorn) bakgrunder, ljussättning m m är ju sig lik oavsett om man fotograferar med film eller med digitalkameror och oavsett om man tog sina foto på 1960-talet eller i dag.

Dagens tips är alltså: köp en fotohandbok på loppis för en "guldpeng" eller en "tjuga" och ta många bilder. 

Varför tyckts gamla tips vara bättre? Tänker Larsson fel? Hur tänker Ni? 


En bok för en tia från slutet på 1970-talet. 
En av många illustrationer av hur man får till en bra bild.

Många bra tips.

Normaltid och skadlig sommartid

Hur är det? Ni glömde väl inte att ställa bak klockan i går kväll? Just det, bakåt är det - mot sommaren och på våren framåt - mot sommaren.

Annars är ju detta med sommartid och normaltid ganska förvirrande och onödigt anser Larsson. Skribenten nedan har ju också lätt för att blanda ihop begreppen... fast det var väl så från början att vi skulle få en timme mer ljus på sommaren för att spara energi? 

Nej, lägg ner sommartiden anser Larsson. Omedelbart!


lördag 27 oktober 2012

Paramotor



Även en...

...Tucker behöver bogseringsshjälp då och då. Någon som är få förunnat att få se i verkligheten. Fast vi hoppas verkligen att det står en bärgningsbil framför och att man inte tänkt släpa den dyra bilen i en bogseringslina!

Bild från: http://justacarguy.blogspot.se/
Tucker var ett amerikanskt bilmärke som skapades av Preston Tucker.

Den enda modell som tillverkades var Tucker Torpedo, som tillverkades 1948 i Chicago. Bilen designades av Alex Tremulis. Totalt tillverkades 51 exemplar innan diverse juridiska omständigheter tvingade fabriken att stänga. Bilen innehöll flera avancerade konstruktionslösningar, och hade en utpräglat aerodynamisk design. Den var bland annat utrustad med laminerat säkerhetsglas i vindrutan som hoppade ut vid krock, tre strålkastare varav den mellersta var rörlig och följde rattutslaget och den hade en svansmonterad (monterad bakom bakre hjulaxeln) 6-cylindrig boxermotor - från en helikopter. Cylindervolymen var 5,5 liter och effekten 166 hk. Det fanns även planer på att använda skivbromsar och lättmetallfälgar men dessa lösningar användes dock inte i de tillverkade bilarna.

Arbetet med att ta fram Tucker har skildrats i filmen Tucker - en man och hans dröm från 1988.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tucker

onsdag 24 oktober 2012

Så har vi det på Landsverk

Loppisfynd. Troligen delades denna folder ut till alla nyanställda på Landsverk.

Innehåller en hel del trevliga bilder och fakta.


Atlas Diesel


tisdag 23 oktober 2012

Ford Pick Up

Den här vagnens historik presenterades i någon av våra motortidningar för något år sedan. Vilken?

Någon som vet mer om detta bygge?

Fotograferad i Halden, augusti 2012.

Motellet på toppen


Fiat 600 -56


måndag 22 oktober 2012

Biltillverkning på Cuba

På Kuba finns det amerikanska bilar fram till 1961 års modell. Därefter uteblev importen pga den ekonomiska blockad som USA införde mot landet.

Karl-Erik Stridh har skickat in en knippe egna bilder från världens alla hörn, bla från Kuba. Bilen nedan - som finns på ett bilmuseeum på Santiago de Cuba påstås vara ett försök till 1963 att starta en inhemsk biltillverkning. Larsson tycker nog att det mer ser ut som ett fantasifullt hemmabygge inspirerat av dåtidens amerikanska modeller.

Någon som vet mer om detta?




Läs mer om Kuba här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuba

Fler bilder på bilen här: http://www.flickr.com/photos/lolitapop9/7373526414/lightbox/ och här:
http://img696.imageshack.us/img696/2707/img0556km.jpg

Ford Taunus 17M -68

En av många Ford Taunus i Larssons ägo - här fotograferad 1975 vid Svinesundsbron.

fredag 19 oktober 2012

Motorvärmare

Kyla på gång igen? Kanske bäst att montera sin nya Frico slangmotorvärmare..?

Motorvärmare var med vårt klimat en nödvändighet förr i tiden - i alla fall om man ville ha igång sin gamla bil... kanske med 6 volt o allt? Visst ser man det ofta i dag med, men skillnaden är att en bil oftast startar idag - även utan motorvärmare... fast lika kallt är det inne i bilen när man skall starta upp den som på 1960-talet om man inte använder motorvärmare...



Jerry J Wilder - Go On Back You Fool

The Delltones - Come A Little Bit Closer Myer Music Bowl

Gene Vincent - Blue Eyes Crying In The Rain

torsdag 18 oktober 2012

Cadillac Eldorado Biarritz -59


Så här i höstrusket...

...undrar Larsson om man inte skulle ta bilen till ner till sydligare länder och värmen. Skall vi tippa på att bilden nedan är tagen sommaren 1957? Man ser ju en Ford 57:a mitt i bild men inga 58:or med sina karaktäristiskt dubbla strålkastare.

Får man fö fortfarande köra bil på stränderna, tex på Lökken i Danmark? Synnerligen praktiskt system anser Larsson...


onsdag 17 oktober 2012

Orkesterparad

Arvika var på 1950 och sextiotalet landets dansbandstätaste stad påstås det. Fast det hette ju inte dansband då. Fanns en orkester i varje kvarter, lätt överdrivet. Sant är att det funnits hundratals orkestrar - mer eller mindre kända - under åren.

Bilden nedan togs på Solbergaskolan på mitten av 1960-talet och visar några av stadens orkestrar och deras fordon. På den tiden körde man bil och hade en liten släpkärra efter till sina prylar - långt fjärran från dagens lyxbussar...

Bilden lämpar sig även för en liten tävling. Vill någon ta till sig utmaningen och tala om vilka fabrikat och modell det är på bilarna? Låt säga från vänster till höger och vagnen längst bak sist. En är fö lite lurig tycker nog Larsson. Ännu större ära och berömmelse över den som kan säga åtminstone någon eller några orkestrar - utan att titta i boken.

Edit 121015: Någon som kan/vill identifiera orkestrarna? Den som ev hittar boken skall veta att det finns fel i bildtexten till denna bild. I övrigt se kommentarer.

Edit 121017: "Mittbilen" lämnar oss ingen ro. Kapitän, Chrysler eller Pontiac? Har lagt in en maximal förstoring av vagnen. 
 Se även kommentarer



Bussar på Malta


Larssons Blogg fick några trevliga foto från Karl-Erik Stridh som kommer från bla Malta och som visar dess busspark.

Landet har varit brittisk koloni till 1971 och efter hand som brittiska bussbolag bytte ut sina bussar skickades de till Malta där de fick ett långt liv utan snö och rost.

Bussarna gick i normal linjetrafik och var alltså inte turistbussar. Tyvärr hotas de nu av EU-regler om bältestvång och liknande.

Bilden på scaniabussen kommer från Nadi på Fijis huvudö, en Scania anpassad efter klimatet med öppna sidor där man kunde rulla ned presenning om det skulle regna. Bagaget lades i öppna fack på sidorna.

Bilden på den äldre bussen som inte är frambyggd stod i närheten av den stora bussterminalen utanför huvudstaden Valettas stadsmur men användes troligen i specialtrafik.

Bussarna på huvudön Malta är gula med vitt tak medan de på den mindre ön Gozo är gröna. Varje buss har en enskild ägare men man samarbetar så att bussarna roterar på olika linjer för att jämna ut inkomsterna.








Bilder och huvudtext: Karl-Erik Stridh



tisdag 16 oktober 2012