torsdag 17 januari 2013

Japan

Karl-Erik Stridh har skickat ett nytt brev med foto och information. Den här gången från Japan.

Japan är speciellt eftersom staten hjälpen den inhemska bilindustrin genom enormt höga avgifter på besiktning av bilar äldre än tre år (ca. 10.000 kronor). Det innebär att begagnade japanska bilar säljs i stora mängder i Nya Zealand, Söderhavet, Afrika och östra Ryssland. Det innebär att nybilsförsäljningen har problem i dessa länder när det gäller de japanska märkena. Exporten av begagnade bilar får lite oväntade effekter. Japanernas FM-band ligger mellan 76 och 91 MHz och det följer oftast med en fabriksmontrad radio i bilarna. I Tonga ligger därför nästan alla radiostationer mellan 87,6 och 91 MHz för att det är det område som det normala FM-bandet överlappar med det japanska.

Man gör en del nostalgimodeller så Nissan var en ny modell när den fotograferades 1996. Tittar man på lastbilarna ser man att det finns tre lyktor ovanför förarhytten. Det har alla lastbilar i Japan. Lyktorna är kopplade till hastighetsmätaren, kör man sakta lyser en lykta, lite snabbare men under maxhastighet för lastbilar lyser två och över tillåten maxhastighet lyser alla tre. Polisen har med andra ord ett lätt arbete. Det finns ett liknande system i Singapore som har extremt höga införselavgifter för att begränsa bilförsäljningen. Det finns enklare motorfordon som har en relativt låg maxhastighet. Överskrids den blinkar en lampa på taket. I instrumentbrädan på taxibilarna i Singapore finns en speldosa som börjar låta när chauffören kör för fort.

Japan är ett annorlunda land och under den vecka jag var där såg jag bara en äldre bil, en Karmann Ghia. Motorhobbyn är inte särskilt utbredd, då man har platsbrist där måste man visa intyg på att man har en parkeringsplats innan man får köpa en bil i Tokyo. Marken där är så dyr att om man lägger en sedel på marken så är marken den täcker mera värd än sedeln. Vissa parkerar i ställningar så att man kan stapla bilar. Parkeringshus har en vändskiva så att man kan köra in och sedan trycks bilarna in och kommer ut baklänges så att man kan snurra dem rätt på vändskivan. Bensinmackarna är också ovana för oss då pumparna sitter i taket med hängande slangar. Ingen risk att man kör ner någon pump!

Enligt vad jag hört i ett TV-program får något år sedan får man inte modifiera motorer. Det finns ett intressant transportmuseum i Tokyo. Japan är ett mycket fridfullt land med mycket låg brottslighet. Det är så fridfullt att det finns öl- och whiskeyautomater utomhus. Det hade knappast godkänts i Sverige.