söndag 4 oktober 2015

Toyota Automobilmuseum

Gästinlägg från Karl-Erik Stridh

Här kommer en första laddning från Toyotas bilmuseum i Nagoya. Museet skildrar bilens utveckling och alltså inte enbart den egna produktionen. Ångbilar var snabba och tysta och framgångsrika vid förra sekelskiftet. Tucker blev även till en intressant film.

Den tidigaste bilproduktionen i Japan var Fords och GM:s sammansättningsfabriker. Toyota började på 30-talet och ibland höll inte bilarna för färden från Nagoya över bergen till Tokyo där de typgodkändes. Under kriget tillverkades lastbilar för militären och mot slutet av kriget fick materialbristen till följd att man bara monterade en framlykta och enbart bromsar på bakhjulen. Man tillverkade även gengasaggregat. Moderbolaget hette Toyoda, efter ägarfamiljen, och tillverkade vävstolar till textilindustrin. Bilmärket hette ursprungligen Toyoda men det ändrades till Toyota då man fick en elegantare snits på skrivtecknen.

Flera japanska biltillverkare lärde sig grunderna genom att licenstillverka bl.a. Austin Cambridge och Renault 4CV.

Idag är kvalitén betydligt högre och man har varit föregångare för effektiv produktion med minimerat svinn, kallat Lean Production.


Toyota Automobilmuseum i Nagoya.

Stanley Steamer, ångbil.

Datsun Modell 11 Phaeton



Toyopet SA -51.

 Fujicabin 5A -55.

Toyopet Crown -55.



Flying Feather.

Tucker Torpedo.

Inga kommentarer: