torsdag 30 juli 2015


Malév var Ungerns nationella flygbolag. De gick med i Oneworld 1 april 2007. Den 3 februari 2012 avbröt bolaget all flygverksamhet i ett försök att stoppa utflödet av pengar. Pga konkursrykten hade fler och fler leverantörer börjat begära förskottsbetalning, något som dränerade den redan ansträngda kassan. Bolaget gick i konkurs 66 år efter att det grundats.

Källa: Wikipedia.

"M" som i mötesplats

onsdag 29 juli 2015

Skolkort

Att någon läsare på Larssons Blogg skulle veta något om dessa personer är väl kanske att fodra väl mycket. Kanske någon kan försöka sig på att tidsbestämma fotot? 1910-tal? Skall lägga ut fotot på en lokal fb-grupp så får vi se.


Nixon

tisdag 28 juli 2015

Clas Ohlson & Co, Insjön

Allas veckotidning, 1960.

Clas Ohlson, folkbokförd Långbergs Clas Ohlsson
, född 14 september 1895 i Aspeboda församling, Kopparbergs län, död 26 februari 1979 i Åls församling, Kopparbergs län, var en svensk företagsgrundare och konstruktör från Insjön i Leksands kommun.

Clas Ohlson var son till hemmansägaren på gården Sätra, Åls församling, lagerchefen Långbergs Olof Andersson och Britta Andersdotter. Clas Ohlson och hans halvbror Emil Pettersson (1885–1945) grundade 1918 postorderföretaget Clas Ohlson & Co som inledningsvis sålde tekniska handböcker. Senare öppnade företaget butiker i Sverige och flera länder. I 60 år, fram till sin död 1979, engagerade sig Clas Ohlson dagligen i sitt företag och livsverk.

Han gifte sig 1918 med Elsa Springfeldt (1899–1974) och fick två barn, Mary Haid (född 1919) och Tore Ohlson (1920–1999). Den senare tog över efter fadern och var VD fram till 1983. Därefter har VD:n rekryterats utanför familjekretsen.

Källa: Wikipedia

Oldsmobile 98 -59


söndag 26 juli 2015

Floby Industri AB


Liseberg

Ett besök på Liseberg stod på agendan vid gårdagens biltur.

Efter att ha kört fel, bråkat med en trilskande GPS, letat parkeringsplats i tre timmar hittade vi äntligen ett "hål" i närheten av bakvägen in till Liseberg. Väl inne möttes vi av massor med folk så vi drog oss så småningom uppåt bergen och där var det lugnare.

Fö kan man fundera på hur folk är funtade som frivilligt sätter sig i dessa helvetesmaskiner som finns nu för tiden? Aldrig i h-e att Larsson skulle sätta sig i något dylikt, dessutom stå i kö en timme och sedan dessutom betala dyrt för "nöjet"! Och så kallar de Liseberg för en nöjespark? Nej, titta in på restauranger, kasta pil i sakta mak och köpa en o annan lott passar Larsson bäst.

Bilder här:



lördag 25 juli 2015

Sigge Fürst

Bild från tidningen Allt, 1948.


Sigge Fürst

Efter studentexamen 1925, och polisskolan 1925–1927, arbetade han 1927–1930 som polis i Stockholm, och spelade senare polis i flera filmer. Han var den enda skådespelare som var med i alla tre filmerna om Kalle Blomkvist från 1940- och 1950-talen, där han spelade konstapel Björk.

Fürst började 1930 på Oscarsteatern i Stockholm, som då drevs av Pauline Brunius och Gösta Ekman d.ä. Under 1930-talet spelade han revy på Folkets hus-teatern i Stockholm. Han turnerade i folkparkerna från mitten av1930-talet och mer än 30 år framåt. Han var en mycket uppskattad sångare och gav ut en lång rad grammofonskivor, bland annat Samling vid pumpen, Stadsbudsvisan och Vi har skjutit en gök.

Han var programledare för det mycket uppskattade radioprogrammet Frukostklubben under hela programmets sändningstid (1946–1949 och 1955–1978). Han medverkade i många filmer och TV-program, till exempelSigges cirkus 1956–1959, men var framför allt scenartist.

Från 1940-talet var Fürst anställd på flera av Stockholms privatteatrar - under en lång period på Intima teatern, där han bland annat medverkade i en av Sveriges mesta långkörare, Thehuset Augustimånen, med över 500 föreställningar. Han hade en av huvudrollerna i Tolv edsvurna män.

Fürst anställdes vid Dramaten i början 1960-talet av Ingmar Bergman. Där spelade han skiftande karaktärsroller, bland andra Puntila i Bertolt Brechts pjäs Puntila och hans dräng Matti mot Thommy Berggren. Ibland var han tjänstledig från Dramaten och återkom till Oscarsteatern, där han spelade mot Jarl Kulle i My fair Lady och Hur man lyckas i affärer utan att egentligen anstränga sig. 1979 spelade han den gamle miljonären, Daddy Warbucks, mot bland andra Pernilla Wahlgren i musikalen Annie på Folkan.

Sigge Fürst stod på scenen som Bamsefar i Klas Klättermus några månader före sin bortgång 1984. Han avled i lungcancer. Han är begravd på Danderyds kyrkogård.

Frukostklubben var en programserie som sändes i Sveriges Radio, på lördagar 9 februari 1946–24 december 1949. Programserien återupptogs 1955 och sändes därefter till och med 31 december 1978.

Frukostklubben var det första underhållningsprogrammet i Sverige som sändes på morgonen. Totalt sändes 680 program, och programledare under hela sändningsperioden var Sigge Fürst.

Idén till morgonsändningen var hämtad från USA av den legendariske radiomannen Per-Martin Hamberg. Övriga producenter av programmet var Roland Eiworth, Povel Ramel, Tage Danielsson, Hilding Pettersson, Bertil Perrolf och Kent Finell. Det sista programmet samsändes med SVT och gästades bland annat av Galenskaparna.

Stående rollfigurer i programmet var "Enslingen på Johannesskäret" och "Kaffepetter".

Källa: Wikipedia.

"God morgon-snutten" nedan:

Buddy Greco - Leona

Damita Jo - Joey

Marty Wilde And His Wildcats - My Lucky Love

Larmrapporter

Det har varit ganska lugnt länge nu med larmrapporter om klimatförändringar och ostbågar m m! Annat var det för 10 år sedan eller så.

Så här skrev Larsson bla för några år sedan.

"Min kompis Knut påminner om att det alltid funnits något som politiker funnit anledning att använda till att "skrämma" folk med. På 1800-talet var det fruktan för att hämna i helvetet eller skärselden om man inte levde "så eller si". Under 1900-talets första femtio år eller så, var det "Ryssen kommer" (min mormor var helt övertygad om att "ryssen" kommer "snart"). På 1950-talet var det kalla kriget och atombomber (något som iofs var ett reellt hot). På 1960-talet var det faran för istiden som skulle komma snart (medeltemp. sjönk då någon tiodel mellan åren 1961 och 1968). På 1970-talet var det oljan som skulle ta slut, snart! På 1980-talet var det skogsdöd och säldöden som var det stora tecknet på att jordens ödestimma var inne. På 1990-talet var det miljöförstörelsen som var hotet plus alla larmrapporter om än det ena än det andra... och nu är det alltså klimathotet!"

Härom veckan lät det meddelas att vi kommer att få en "liten istid" om så där en 15-20 år! Låter alltså inte så som det sagts att det skall bli varmare längre. Inte ens isen krymper längre, i vart fall inte på Antarktis - å andra sidan finns det de som kan "bevisa" att den ökande mängden is beror på varmare vindar. Vad skall man tro?

torsdag 23 juli 2015

Larsson håller på...

...att äntligen sortera sina Motor och gör i ordning en särskild bokhylla där dessa skall placeras. Detta skulle ha gjorts i 40 år. GP63 spädde ju på samlingen här i våras så nu var det hög tid. Kan komma en särskild kategori på Larsson Blogg typ "veckans Motor" eller något liknande!

Frågor på detta?

Lincoln -60


onsdag 22 juli 2015

Charger


Semester?

- Kanske det då är läge att låta vaxa Eder vagn? Den moderna bilägaren kan med fördel även själv ta hand om vaxningen av sin vagn då marknaden översvämmas av bra och lättarbetade produkter...

Vilket vax skall man då välja till sin vagn! Larsson gör så att han går efter förpackningen och väljer den snyggaste burken/flaskan - fungerar bra...

Här visas ett axplock av de moderna vax som står till oss bilägares förfogande...




tisdag 21 juli 2015

Franska biltåg 1964

Från tidningen Se, 1964. Är det en Impala -58 man ser på tåget?

måndag 20 juli 2015

P&H

Sydsvenskan 1954.
Grunden till Svenska Traktor AB lades år 1935, då Ekonomibyggnader AB,Kungsgatan 8 bildades för att tillgodose lantbrukets behov av byggnationer samt maskiner av olika slag.

1936 blev företaget generalagent för Allis - Chalmers.

1942 antogs firmanamnet Svenska Traktor AB. Ägaren Olle Busch rodde ett kontrakt på 300 bandtraktorer för armen till ett pris av 20000 kronor st.

Enligt register bildades bolaget 1947-08-26

Registrerad 1948-01-16 2009-06-25

1950 Salén & Wicander över Svenska Traktor.

1960 övertog Gösta Andersson på Bil & Buss.

1970 såldes Svenska Traktor till Swedish Match.

1980 tog Kinnevik och bildades Svenska Motor AB med Vigo Carlund som VD.

1982 Inkorporerades AB Sveatrade samt då bildades SMA servicegruppen olika försäljningsorganisationer.

1990 SMA Maskin som ett bolag.

1999 Tar finska Machinium Oy, Lännen över.

Måndagsfilmen - 52 japanska begagnade bilar svepte bort i stormen

söndag 19 juli 2015

Yankee Car Meet 2015

Uppdaterat 150719

Då var årets upplaga av Yankee Car Meet avklarad. Blev en riktigt trevlig tillställning med mycket bilprat. Inte riktigt så många bilar som i fjol men så hängde ovädret i luften med. Fler bilder en annan dag, nu väntar cruising och andra trevligheter.

Fler bilder här:




fredag 17 juli 2015

Philips Biletta Kasett Stereo

Expressen 1975.

The Drifters - Saturday Night At The Movies

Glen Paul - Running Late

The Crickets - A fool never learns

Bjöd på rundtur


Grädd- eller mjölkhylla?

Det är fascinerande att se hur äldre USA-bilar är uppbyggda. Fronten tex är uppbyggd av tjocka metallplåtar som i många fall ligger omlott. En fördel med detta uppbyggnadssätt som skapar massor med "luft" är att man lätt får plats med 8-10 liter mjölk i innerskärmen om så önskas eller som i Larssons fall - tre liter reservolja, bromsolja, tratt och trasor m m.


Innanför vänster framskärm, mellan innerskärm och frontplåt.


torsdag 16 juli 2015

Checker


Irriterande

onsdag 15 juli 2015

Royal Viking de Luxe

Det var dyrt att resa förr i tiden, i vart fall 1954. 2252:- tex, motsvarar i runda slängar drygt 32000;- i dagens penningvärde.
Sydsvenskan 1954.


Land Rover Autonomous Car Technology

Häftigt! Kul att sitta i passagerarsätet och styra vagnen. Nu var det ju bara det att Larsson har gjort sig av med den moderna smartfånen - blir kanske att tänka om?

tisdag 14 juli 2015

50 år med MHS 1965-2015

Ännu en bra bok dök upp härom dagen. Fina bilder och bra text. Tack till Kornkarren.


lördag 11 juli 2015

Det ligger i tiden


Orchestra Will Glahé - Babysitter-Boogie (Baby sittin' Boogie)

Sally Vaughn - Now I lay me down to sleep

Delar av Arvika Yankee Car Club samlas...

...då och då för att inmundiga pizza och en öl eller två. Så skedde även i går kväll och kvällen avslutades med kaffe hemma hos Larssons.

torsdag 9 juli 2015

91:an

Från tidningen Se, 1964.

91:an Karlsson
är en svensk seriefigur och tecknad serie som givit namn åt serietidningen 91:an. Serien skildrar det militära (på regementet i Klackamo), och historierna kretsar kring den värnpliktige 91:an och de dråpligheter som uppstår kring honom, kamraten 87:an och deras officerare. 91:an Karlsson, vars förnamn egentligen är Mandel, skapades av Rudolf Petersson år 1932.

Serien började år 1932, då under namnet "En beväringsmans upplevelser och äventyr" och fanns att finna i veckotidningen Allt för Alla. Serierna har tagit olika skepnad under årens lopp. Från början, på Rudolf Pettersons tid, var serierna ensidiga med lättförståeliga komiska slutpoänger. Många serier gick ut på att 87:ans lumpna skämt och spratt han spelade mot 91:an gick ut över honom själv.

De första åren hade serien inte heller pratbubblor utan handlingen beskrevs i ett antal versrader. År 1956 kom 91:an som egen tidning. Båda två kunde också vara riktiga slagskämpar men när Nils Egerbrandt övertog serien 1960 påbörjade han en förändring av 91:an. Han kom att bli en mer snäll figur som sällan ställde till bråk, medan 87:an förblev den buse han varit från första början. Detta har på senare år gjort att 91:an har hamnat lite i bakgrunden för sin egen serie då manusförfattarna tycker det är lättare att skapa en bra historia av personer som har något "djävulskt" drag, till exempel 87:an är fifflare, överste Gyllenskalp har hetsigt temperament, likaså furir Revär.

En liten kuriosadetalj är också att 91:an föregått med gott exempel och slutat röka på senare år då det nu för tiden anses skadligt (han rökte ofta i serierna från starten och fram till 1970-talet), medan "tuffe" 87:an fortsätter bolma på. 91:an bär uniform av modell Ä.

Källa: Wikipedia.

onsdag 8 juli 2015

Groth 66

Tog en tur idag igen till Groth 66 för att bese de senaste fynden. Tror nästan att den gode Groth har börjat specialisera sig på Buick? Nåja, det fanns både Cadillac och Chevrolet att kolla in.

Buick Electra 225 -67.

Chevrolet Caprice -69.

Cadillac Begravningsbil Miller -47.

Chevrolet Impala -64.

Buick Invicta Sedan -59.

Buick -54 och -56.

Buick Special 2D Sedan -58?

Chevrolet Impala Sport Sedan -63.

Buick Wildcat -4D Sedan 64.

Bucik -58. Soffämne?

Plymouth Savoy V8 -56

Ämnar Ni köpa Eder en Plymouth -56? På Larssons Blogg finns aktuell test.


Ur tidningen Bilekonomi, 1956.

Klicka här för större bild:

tisdag 7 juli 2015

Peter Pan



Abecita Corsettfabrik

Företagets historia började med att Joel Åkerlund 1932 startade AB Corsettindustri i Borås med tillverkning av BH, gördlar, korsetter och korseletter. Gamla kända märkesplagg som "Cid" och "Abc" kommer från denna fabrik och även 1950-talsgördeln "Little X" är en av firmans produkter. Varumärket "Fox" köptes in på 1960-talet och one-size BH:n "Little wonder" kom till under 1970-talet. Sedan början av 1980-talet ingår Abecita i Swegmarkskoncernen och inriktar sig på en tillverkning av badkläder och underkläder.

Källa: Wikipedia.

måndag 6 juli 2015

Rundsmörjning

Minst ett par gånger per år låter Larsson rundsmörja sin vagn. Något som i dag i stort sett är borta på våra bilar - på gott och ont. "En rätt smord del slits aldrig ut" var det någon som sa en gång. Vet inte hur det är med det men det låter riktigt - Larsson vet i alla fall hur det går om man INTE smörjer.

Var i alla fall i gott sällskap på verkstaden i dag, Cadillac och Thunderbird m m i rad som väntade på service och reparationer. Allt tillsammans med en nyss inkommen båtlast med usa-prylar.


söndag 5 juli 2015

Fullt upp idag

På förmiddagen besöktes det en loppis som hade anordnats på Arvika travbana. Fungerade fint. Under eftermiddagen gjordes det en tur till Säffle inklusive ett besök på McDonald´s. Fungerade fint det med men det är fasligt vad skräpigt det är nu för tiden vid McDonald´s, har sett detta fenomen på fler ställen. Personalbrist? Inbesparingar? Fiskmåsarnas härgningar? Eller helt enkelt att vi kunder inte kan behärska oss utan kastar skräpet där vi står?