fredag 3 juni 2016

Julabos Cadillac -59

Uppdaterad 160603

Ägnade tid för något år sedan till att hitta några bilder på Calle Jularbo och hans Cadillac -59. Fanns ju även några filmklipp från tiden och framförallt en filmsnutt där Calle Jularbos Cadillac -59 visas. 

Gick väl så där om man så säger... men på Kenneth Olssons hemsida hittades bilen - fast många år senare. Tyvärr fungerar inte länken längre. Hittade en bild på bilen hos vännen Bo nu i maj 2016.


På YouTube finns hittades ett par klipp med bilen - kommer kanske från filmen "Här kommer Calle Jularbo" där bilen visas i "helfigur" och under färd...  en stilig man med en stilig vagn...

Någon som har fler bilder på bilen att dela med sig av?




Bo tog en bild av bilen i slutet av 1960-talet när bilen ägdes av en kamrat till honom. Nu med reg.nummer H26970.
Vännen Folke D. hittade fler bilder i Nacka Lokalhistoriska arkiv samt fotograferade Jularbos grav.


Sally och Carl Jularbos grav i Nacka kyrkogård.



8 kommentarer:

Anonym sa...

Om man tittar på SVTs dokumentär om Hagstöm, så finns samma filmklipp med Calle Jularbos Cadillac, fast här får man se bilen komma in på festplatsen också.

Larsson sa...

Du menar Hagström (som byggde instrument?) - konstigt, den filmen såg jag men såg ingen Cadillac. Skall leta på SVT´s hemsida. Tack!

Anonym sa...

Ja precis, i Programmet Hagström - Allt i musik, finns ett kort klipp. Jag har lagt upp det på Youtube nu: http://www.youtube.com/watch?v=x744ixVs2Hc

Se å njut! Tänk vad folk tänkte i folkhemsSverige med folkvagnar å PV, när Calle gled in i sitt rymdskepp! :P

Larsson sa...

Tackar! Tänk vad lätt allt går när man har hjälpsamma bloggläsare...

Snart får man kanske se bilen i verkligheten också? Och klappa den på huven... :-)

Skall uppdatera...

Anonym sa...

Jag har sett Cadillacen, men jag var bara tre år då men jag tycker att jag minns det. Jularbo svängde upp på vår sommarstugeuppfart och sa hej. Han spelade med min far några gånger tror jag (eller de spelade på samma tillställningar eller så)så han stannade till och sa hej när han hade vägarna förbi. Jag har för mig att han hade en liten hund, Papillon eller så.

Anonym sa...

Fortsättning på förra inlägget då. När han kom till vår sommarstuga så var det bara en kort tid innan han dog. Kanske veckor innan bara.

Larsson sa...

Trevligt minne. Tack för att Du delade med Dig.

Kerstin Lilltösen sa...

Anonym. Min pappa Carl Jularbo hade ingen hund som hete papilon, den sista tiden han levde. Han hade en som hete Joker på 40talet. Pappa blev sjuk natten till juldagen och låg på sjukhus till den 13 februari då han gick bort, så du kan inte ha träffat honom kort innan