söndag 14 augusti 2016

Cadillac med kombinerad tvättmaskin och toalett


Gästinlägg från Bengt Carlén. Hela texten var publicerad i senaste numret av Bilsport Classic.

Varför bygger man om en 1947 års Cadillac till ett rullande hem? Och varför sätter man rekord i att köra nonstop tvärs över den amerikanska kontinenten utan att stanna? När Louie Mattar var klar hade ombyggnaden kostat honom lika mycket som priset för 30 nya Cadillac-bilar. Men då hade han en bil med, bland mycket annat, kombinerad toalett och tvättmaskin.

Från början var Louie Mattars ambition att bygga om sin bil till något som gick att bo i. Men så råkade någon säga till honom att det var omöjligt att köra nonstop San Diego-New York utan att stanna och då måste han naturligtvis visa att det gick.

Efter bilen hängdes ett släp med tankar för vatten, olja och bensin men inte ens det tillskottet räckte till för att klara rekordkörningen. Längs vägen körde man in på flygfält där tankbilar fyllde på både bil och släp – utan att stanna. Punktering då? Det hade han också tänkt på genom att montera hydrauliska ”sidesteps” längs bilen så att man kunde ta sig fram till det punkterade hjulet. Vid hjulet sattes en bräda upp som man tillfälligt kunde sitta på när däcket skulle bytas. Först gick en hydraulisk hjulburen domkraft ner som avlastade hjulet. Fram med den elektriska mutterdragen och hjulet var loss. Sedan en snabb balansgång på sidan av bilen med det tunga Cadillac-hjulet i ena handen för att hämta ett annat som förvarades på släpet. Inga extrahandtag fanns att ta tag i utan man öppnade fönstren och greppade om dörrkarmarna. En dusch på höger framskärm användes också under gång och måltiderna intogs längst bak på släpet.

Tre män turades om att köra i skift och bisittaren hade fullt upp att hålla koll på alla extrainstrument. I baksätet fanns tvättställ, rinnande vatten, spis, strykbräda, kylskåp och ett hål som kunde utnyttjas antingen för den kemiska toaletten eller tvättmaskinsinsatsen som sänktes ner i hålet. ”Effekterna” efter toabesöket samlades i en plastbehållare som lämnades över till någon som körde jämsides med Cadillacen.

Rekordkörningen SAN Diego-New York och tillbaka pågick under tiden 20-27 september 1952 och världsrekordet man satte gäller fortfarande: 6.320 miles utan stopp.

Sedan 1999 är bilen deponerad på San Diego Automotive Museum i Kalifornien.

Inga kommentarer: