fredag 7 oktober 2016

Och DÄR fick...

...Larsson en tvåsitsig Dodge! Tar man sedan bort karossförstärkningarna kan man få en kombicoupé!  Nej då, karossförstärkning är vad som skall till om man skall ändra något. Maken till skramligare bil än en tvådörrars amerikansk hard top - dvs utan B-stolpe - får man leta efter!



2 kommentarer:

Hjelm sa...

Min nya fyrdörrars hardtop skramlar inte ett dugg. Den går som en ande i filttofflor, även på sämre vägar. Då var den förra, en stationsvagn med fyra dörrar och stolpe, mer skramlig. Inte från lastutrymmet utan från fönsterrutorna och dess mekanismer i dörrarna samt annat runtom i bilen som skramlade på t.ex tvättbrädsvägar. Då var ändå stationsvagnen renoverad i fram- och bakvagn, vilket hardtopen inte är. Det är nåt med vägkänslan som försvinner vid en renovering.

Har du tänkt på en annan sak, att en gammal bil, oavsett om den är renoverad eller inte, går mycket bättre i skymning och på kvällar. Tyst och mjukt utan skrammel, motorn kurrar som en katt och allt är förnöjsamt. Sen tar du samma bil på samma vägsträcka nästa förmiddag och då hör du plötsligt någon list som vibrerar, ett skavande ljud från nåt hjul, nåt gnissel från instrumentbrädan eller ett tickande i motorn.
Vad beror det på?

Larsson sa...

Nåja, det beror ju på hur bilen är skött och vilken "klass" den har. Man kan knappast jämföra en Dodge Dart som är en bilig och enkel bil med en dyrare som tex en Pontiac. Å andra sidan gick min förra Galaxie knäpptyst. Håller med om detta fenomen att gamla bilar går bra på kvällen - till vis del beroende på att förgasaren få god kall luft - det andra - typ knissel är en sanning men jag kan inte förklara det.