tisdag 30 augusti 2016

Esso

Teknikens Värld, 1959.

Ove Fundin

Tidningen Rekord, 1957.

måndag 29 augusti 2016

Verkstadshandbok 29 augusti 2016

I dag kom den beställda verkstadshandboken - ett måste om man på rätt sätt skall demontera och reparera sin vagn. Tyvärr endast på CD-ROM, det blir att leta upp rätt sida och sedan skriva ut - fungerar hyfsat.


Skidbrättspännaren "effektiv"

FIB, 1945.

söndag 28 augusti 2016

Nya lasarettet

Större bild:
Större bild:
Större bild:
Större bild:

I bland är det roligt att sitta i bilkö...


Service 28 augusti 2016

En storservice var hög tid att göra på Dodgen - man vet ju inte heller hur bilen tidigare är servad. Stift, brytare, div filter beställdes och alla oljor byttes. Dessutom en ordentlig undersökning angående saker som behöver repareras.
Fler bilder:

fredag 26 augusti 2016

torsdag 25 augusti 2016

Bilskattehållare med kvitto och ägarens namn och hemvist 25 augusti 2016

Hur många har sådana i sin USA-bil?


Bilradio 24 augusti 2016

En radio skulle naturligtvis Wikström ha i sin nya vagn. Valet föll på en Blaupunkt Frankfurt ATR för 575:- och Herr Lugn på Bilcentralen ordnade detta.

575:- motsvarar ungefär 6000:- idag mätt med konsumentprisindex.

Alternativa beräkningar: 575 SEK år 1964 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 13898 :- år 2016 mätt med löneindex för manlig industriarbetare


Honung

Det bästa, 1952.

onsdag 24 augusti 2016

Registrering 24 augusti 2016

Den 2 juli 1964 registrerades vagnen och fick reg.nummer AA57747.



Jössegården


tisdag 23 augusti 2016

Röda detaljer 23 augusti 2016

Nästan ett signum på Larssons vagnar är att ha röda detaljer, har fått en förkärlek till reflextejp på trösklar - lyser upp fint.


Omega och Olympiader


fredag 19 augusti 2016

GM och Hammarbyhamnen, 1956

Bild från GM och Ingemar Lund

Rick K. and the Allnighters - Wipe Out

Yukari Ito - I'm Gonna Knock On Your Door

Johnny Reimar - Lilli-Ann

Connie Francis - Mr Twister

Little Gerhard - Mitt Leksakståg

Rod Bernard - Colinda

Eugen Tajmer og Alice & Rita - Tag aldrig for smä sko pä





Eugén Tajmer (13. juli 1929 i København – 21. marts 2009 i Roskilde) var en dansk sanger, manager og impresario.

Tajmer var som sin far buntmager. Men i 1960'erne blev han engageret som sanger ved byfester og i forsamlingshuse rundt i landet. Det førte til, at han blev afløser på færgerne til Sverige, hvor han senere blev fastansat. Hans gennembrud som sanger var med Tag en pause fra 1964. I 1966 opgav han sin karriere som sanger, men hjalp andres, idet han stiftede egen managervirksomhed, Tajmer Booking & Management, først med i base i Glostrup og senere i Karlslunde. Virksomheden voksede med årene til at blive Danmarks største i branchen. Tajmer samarbejdede gennem tiden bl.a. med kunstnere som Grethe Ingmann, Tonny Landy, Ulf Pilgaard, Kai Løvring, Monrad & Rislund, Shu-bi-dua, Jesper Klein, Søren Pilmark, Eddie Skoller, Peter Mygind, Kim Sjøgren, Hanne Boel, Mette Lisby,Thomas Helmig og Peter Frödin. Tajmer forhandlede bl.a. plade og tv-kontrakter for kunstnerne. Han vendte i 1970'erne kortvarigt tilbage til karrieren som sanger, udgav et par album, og arbejdede som sanger i Tivoli i 25 år.

Han døde af lymfekræft efter fire år med sygdommen.

SMP kraftmjölk

Aftontidningen, 1952.

torsdag 18 augusti 2016

Juli 1964 18 augusti 2016

Sommaren 1964 tittade Wikström på en sprak ny Dodge Dart GT. AB Stockholms Bilcentral lämnade ett anbud den 1 juli och Wikström slog till.







Länk till större bilder:

Moon Rocket

Men var är alla tjejer..?


...aha, de åkte i en egen karusell...

tisdag 16 augusti 2016

Hollandshjälpen 1953


Irriterande felmeddelande

När jag bifogar bilder "Från en webbadress" har det den senaste tiden börjat dyka upp ett felmeddelande. Någon som vet varför? Har försökt att följa "Läs mer" men fattar inte. Har inte gjort några ändringar på Blogger heller den sista tiden. Verkar bara vara att klicka bort men är irriterande.



måndag 15 augusti 2016

Hemma 15 augusti 2016

I dag på eftermiddagen anlände vagnen. Efter en första tvätt, besiktning och provkörning stod det klart vad man köpt! Såg väl hyfsat ut men flera brister uppenbarade sig som tex att de bakre rutorna inte gick att veva ner, det berättas att den förste ägaren (1964-2010) förbjudit barnen att veva ner rutorna så det har nog sin förklaring. Efter tvätt visade det sig att bagagetluckelisten läckte så det blev vått i bagageutrymmet. Karossen har en del lagningar typ - spray, spackel och penselmålningar m m. Ett knutkors eller två är slut så det var vibrationer i bilen. Det som var bäst var den fina inredningen och att växellådan och dess tryckknappmanövrering fungerade perfekt. Fortsättning följer...


"Om flydda dar..."


söndag 14 augusti 2016

Cadillac med kombinerad tvättmaskin och toalett


Gästinlägg från Bengt Carlén. Hela texten var publicerad i senaste numret av Bilsport Classic.

Varför bygger man om en 1947 års Cadillac till ett rullande hem? Och varför sätter man rekord i att köra nonstop tvärs över den amerikanska kontinenten utan att stanna? När Louie Mattar var klar hade ombyggnaden kostat honom lika mycket som priset för 30 nya Cadillac-bilar. Men då hade han en bil med, bland mycket annat, kombinerad toalett och tvättmaskin.

Från början var Louie Mattars ambition att bygga om sin bil till något som gick att bo i. Men så råkade någon säga till honom att det var omöjligt att köra nonstop San Diego-New York utan att stanna och då måste han naturligtvis visa att det gick.

Efter bilen hängdes ett släp med tankar för vatten, olja och bensin men inte ens det tillskottet räckte till för att klara rekordkörningen. Längs vägen körde man in på flygfält där tankbilar fyllde på både bil och släp – utan att stanna. Punktering då? Det hade han också tänkt på genom att montera hydrauliska ”sidesteps” längs bilen så att man kunde ta sig fram till det punkterade hjulet. Vid hjulet sattes en bräda upp som man tillfälligt kunde sitta på när däcket skulle bytas. Först gick en hydraulisk hjulburen domkraft ner som avlastade hjulet. Fram med den elektriska mutterdragen och hjulet var loss. Sedan en snabb balansgång på sidan av bilen med det tunga Cadillac-hjulet i ena handen för att hämta ett annat som förvarades på släpet. Inga extrahandtag fanns att ta tag i utan man öppnade fönstren och greppade om dörrkarmarna. En dusch på höger framskärm användes också under gång och måltiderna intogs längst bak på släpet.

Tre män turades om att köra i skift och bisittaren hade fullt upp att hålla koll på alla extrainstrument. I baksätet fanns tvättställ, rinnande vatten, spis, strykbräda, kylskåp och ett hål som kunde utnyttjas antingen för den kemiska toaletten eller tvättmaskinsinsatsen som sänktes ner i hålet. ”Effekterna” efter toabesöket samlades i en plastbehållare som lämnades över till någon som körde jämsides med Cadillacen.

Rekordkörningen SAN Diego-New York och tillbaka pågick under tiden 20-27 september 1952 och världsrekordet man satte gäller fortfarande: 6.320 miles utan stopp.

Sedan 1999 är bilen deponerad på San Diego Automotive Museum i Kalifornien.

Tituspärlan

Tidningen "Hela Världen", 1933.

lördag 13 augusti 2016

Harrison air conditioning 1965


Buddy Holly - It Doesn't Matter Anymore

Masaaki Hirao - At the Hop

Ray Peterson - What do you want to make those eyes at me for

Daimi - Too Many Rules

Siw Malmkvist - The Man Who Took The Valise Off The Floor Of The Grand Central Station At Noon

Perla Adea - I'm Gonna Knock On Your Door

Jimmy Swaggart - Royal Telephone

Innan kyrkan byggdes



Trefaldighetskyrkan är församlingskyrka för Arvika Östra församling, Karlstads stift, Värmlands län. Kyrkan uppfördes 1909–1911, arkitekter var Ivar Tengbom och Ernst Torulf. Byggnadsstilen är en nationalromantisk blandstil med många stilar närvarande.

Kyrkan är byggnadstekniskt en treskeppig basilika, med polygonal absid och gaveltorn. Stomme och yttervägg är putsade murverk av natursten. Taket är ett sadeltak med lanternin och spira. Interiört är kyrkan putsad och har en öppen takstol. Taket är av trä. Den triangelformade fasaden avslutas uppåt i en lång spets, på sidorna finns tornhuvar i barockstil.

Källa: Wikipedia.

torsdag 11 augusti 2016

Mitt Kjellgrensminne



Doktor Eric Kjellgren 1887-1956. Folkkär och högt värderad läkare i Arvika. Fick 19 000 namnunderskrifter från bygdens folk till stöd för sin utnämning som lasarettsläkare, trots att han saknade författningsenlig kompetens. 1917 - 1949 var Eric Kjellgren läkare i Arvika. En stor del av tiden var han stadens ende doktor. Kjellgren var inte bara en stor människovän - han gjorde sig också känd som en stor humorist. Många patienter fick del av Kjellgrens pricksäkra repliker. Han ordinerade bokstavligen en dos humor när så behövdes och det sägs att detta fick många patienter att tillfriskna.

Källa: bokus.com och Arvika Kommun.