söndag 8 februari 2009

Motell Hallandsås

Motell Hallandsås på väg E6 (eller rättare sagt - vid gamla E6) kan inte passeras utan ett stopp. Larsson stannar i alla fall där då färden bär ner mot Skåneland. Finns det tid åker Larsson gärna även den gamla smala vägen där många minnen finns från 1960-talets semesterresor...

Exakt när detta stopp som bilden visar skedde, ligger i en dunkel dimma... men fler har varit där...




IKEA

Söndag eftermiddag slogs ihjäl genom att i snöyran ta sig en tur till den Stora staden för att där besöka Biltema samt även göra ett besök på IKEA, mest för att där inmundiga köttbullar. Biltemabesöket var lyckat - vi fick tag i det vi sökte.

IKEA upphör aldrig att förvåna Larsson - ständigt nya och gamla bosättare gör besök för att möblera upp sina hem med möbler som i huvudsak består av laminerade spånskivor! Detta mammons tempel lockar besökande från när och fjärran... likt muslimer som en gång i livet bör besöka Mecka finns en oskriven lag som säger att nordbor en gång i livet skall besöka IKEA. Dessa besök har genom att IKEA-varuhusen förökat sig i en allt snabbare takt gjort att besöken i vissa fall numer kan ske en gång per vecka... IKEA´s varukorgar rymmer minst tre kubikmeter! - för dom som behöver mer plats finns maskiner som lastar flera hundra kilo laminerade bräder och möbeldelar... dessa framföres ofta på ett livsfarligt sätt av lätt frustande män i sina bästa år efter en slitsad bana som leder fram till mål, dvs kassan, eller rättare sagt kassorna som när jag räknade var minst 25 stycken (eller vad det nu var?).

I närheten av kassorna på själva upploppet är div hinder uppställda som består av tex sj-pallar/kragar fyllda med div secunda varor - ifall det möjligen skulle finnas plats för ytterligare någon kinatillverkad pryl på maskinen.

Efter det att kassan passerats kommer en hinderbana vars hinder är olika allt efter säsong - vintertid utgörs hindren av en decimeter snöslask samt en Joker som består av en snöröjande traktor, sommartid består hinderbanan av puckelpistasfalt. Denna hinderbana utgör vägen från dörrarna fram till bilen som står två kilometer därifrån... det gäller även - förutom att ha koll på sina motståndare - akta sig för desperata bilister som letar parkeringsplats, turistande tanter från Norge, turistbussar, barnvagnar i alla bredder, konstiga gubbar, fritt springande kaniner, rävar och! om parkeringsplatsen är i områdets ytterkant - akta sig för vilda djur typ älgar, vargar och björnar... (kom ihåg att vi pratar Värmland nu!)

När så hinderbanan är genomförd, bilen är lastad, alla i familjen ombord - då gäller det att hitta hem! Alla IKEA-vauhus lägger rondeller, körfältsvisare, trafikdelare, trafikljus och gång och cykelbanor lite hur som helst... varför en stor in- och utfart när man kan krångla till det..?

Ja ja, det är mycket med det nya som Larsson inte förstår sig på... men köttbullarna är goda!

Chevrolet Impala -60

Sommaren 1961 köpte min far en lätt begagnad Chevrolet Impala Sedan av 1960 års modell. Vagnen hade tidigare gått som direktionsvagn vid Singerfabriken.

Finns tyvärr dåligt med foto på denna vagn så en reklamfilm från tiden får duga så länge... Vagnen byttes bort 1970 mot en Ford Taunus -65! ...men mer om detta en annan gång!

Inte snyggt - Cadillac med leopardinredning



Foto: Life.

Polisens sista Valiant

För ca tio, femton år sedan sysslade Larsson med polis och polisfordon ur ett historiks perspektiv - ett intresse som av olika skäl lades åt sidan. Gamla polisfordon är en del av vår fordonshistoria och bör inte glömmas bort...
Ett exempel på en trevlig polisbil var Valiant! Den sista Valianten som användes av polisen var av årsmodell 1974 och gick hos Norrmalmspolisen, Stockholm under åren 1974 till 1979. Fanns bevarad och visades på det gamla Polistekniska Museet.

I dag är det gamla fina museet nerlagd och fordonen visas enligt uppgift inte längre utan är nerställda i ett förråd. Dagens museum är enligt samma källa en rännil av vad det var en gång. Larsson har inte varit där och tänker heller inte fara dit...

Bilen var - och är förhoppningvis - i ett utmärkt skick efter en renovering pga att den skadades i en filminspelning på 1980-talet. Men då polisens gamla fordon inte körs så går nog förfallet snabbt - det är inte bra för ett fordon att inte köras då och då... enligt en källa inom polisen så skall en del fordon miljösaneras! dvs, alla oljor och vätskor skall tappas ur, batterier skall demonteras m m, m m... man häpnar!!!



Bilden tagits i september 1999 av Anders Roger Larsson.

Edit 090208 09:05 Tittade i nya numret av tidningen Nostalgia i går kväll och där fanns en artikel om Polismuseet. Tydligen finns merparten av fordonen/samlingarna kvar i dom gamla lokalerna men som då är stängda för allmänheten. Än finns det alltså hopp men man kan ändå frukta det värsta...