onsdag 17 oktober 2012

Orkesterparad

Arvika var på 1950 och sextiotalet landets dansbandstätaste stad påstås det. Fast det hette ju inte dansband då. Fanns en orkester i varje kvarter, lätt överdrivet. Sant är att det funnits hundratals orkestrar - mer eller mindre kända - under åren.

Bilden nedan togs på Solbergaskolan på mitten av 1960-talet och visar några av stadens orkestrar och deras fordon. På den tiden körde man bil och hade en liten släpkärra efter till sina prylar - långt fjärran från dagens lyxbussar...

Bilden lämpar sig även för en liten tävling. Vill någon ta till sig utmaningen och tala om vilka fabrikat och modell det är på bilarna? Låt säga från vänster till höger och vagnen längst bak sist. En är fö lite lurig tycker nog Larsson. Ännu större ära och berömmelse över den som kan säga åtminstone någon eller några orkestrar - utan att titta i boken.

Edit 121015: Någon som kan/vill identifiera orkestrarna? Den som ev hittar boken skall veta att det finns fel i bildtexten till denna bild. I övrigt se kommentarer.

Edit 121017: "Mittbilen" lämnar oss ingen ro. Kapitän, Chrysler eller Pontiac? Har lagt in en maximal förstoring av vagnen. 
 Se även kommentarer



Bussar på Malta


Larssons Blogg fick några trevliga foto från Karl-Erik Stridh som kommer från bla Malta och som visar dess busspark.

Landet har varit brittisk koloni till 1971 och efter hand som brittiska bussbolag bytte ut sina bussar skickades de till Malta där de fick ett långt liv utan snö och rost.

Bussarna gick i normal linjetrafik och var alltså inte turistbussar. Tyvärr hotas de nu av EU-regler om bältestvång och liknande.

Bilden på scaniabussen kommer från Nadi på Fijis huvudö, en Scania anpassad efter klimatet med öppna sidor där man kunde rulla ned presenning om det skulle regna. Bagaget lades i öppna fack på sidorna.

Bilden på den äldre bussen som inte är frambyggd stod i närheten av den stora bussterminalen utanför huvudstaden Valettas stadsmur men användes troligen i specialtrafik.

Bussarna på huvudön Malta är gula med vitt tak medan de på den mindre ön Gozo är gröna. Varje buss har en enskild ägare men man samarbetar så att bussarna roterar på olika linjer för att jämna ut inkomsterna.








Bilder och huvudtext: Karl-Erik Stridh