lördag 29 december 2012

Bilbyte, del två

Skall nu visa och kommentera några objekt som jag tittat på. Detta inlägg skulle fö ha varit med på det förra inlägget men Larsson lyckades virra till det.

Först en Impala som man hittar här: Det som talar emot vagnen är ju att det inte är en lågmilare samt att inredning är utbytt, motorn är skruvad på m m. Men en fin bil är det. Min far köpte en nästan ny sådan här 1961.



En annan är den här Pontiacen från Canada som kan beses här: Det som talar för är priset och det som talar emot är att Larsson inbillar sig att det är problem med delar.


Den finaste Pontiacen man sett på länge är denna: Men den är nästan för fin och dessutom för dyr.

En annan Pontiac och med ett "bättre" pris är den här: Men det är ju ändå stor skillnad på en Star Chif och en Catalina men är det värt 100 000? Knappast.

Går man över till Ford 1959 har vi tex den här: En skitfin bil i ett fint skick och med plasten kvar i baksätet.

Ytterligare en fin Ford 1959 är den här Customen från Connys USA Bilar. En riktig lågmilare men som varit med länge trots under tre tusen mil! Den som tar sig tid att läsa om bilen ser hur sällsynt denna är med sitt enkla yttre men med sin fina inredning. Har fö märkt att man har svårt för att hålla isär detta med Custom, Fairlane och Galaxie när det gäller 1959 men det är som det brukar heta en helt annan historia.


Detta var då några få exempel på fina bilar som finns till salu. Det finns tusentals fina bilar till salu och det gäller att ha is i magen. Jag anser mig ha en fin Ford redan nu så jag har heller ingen brådska.

Dessa bilder är tagna utan lov på respektive hemsida men då det ger ett visst reklamvärde torde detta vara förlåtet. Vill någon inte ha sin bild med så låt mig veta det så tar vi bort den.

Bilbyte

Larsson funderar på att byta bil. Min Ford är en ypperlig vagn men jag önskar då och då en vagn av äldre modell. Äldre modell? Ja, bara där syns det vilka svårigheter det uppstår.

Alla normala människor köper ju nyare och bättre fordon men inte Larsson inte. Om man då nämner att det gäller hobbybilen detta så klarnar det kanske något mer? Hur som helt - jag vill gärna ha en usa-bil av årsmodellerna 1959 eller 1960. Modeller som jag väl minns när de kom ut - fast då var det ju rymdbilar, väldigt långt ifrån något man själv kunde skaffa sig. 10 år senare, omkring 1970 då dessa modeller började fasas ut var ju möjligheterna att skaffa en sådan ytterst begränsad - inte minst av ekonomiska skäl - en Opel Kapitän för 2-3 tusen låg närmare till hands.

I dag ser det tack vare Internett m m helt annorlunda ut - det vimlar av fina bilar av varierande modell och Larsson lusläser alla hemsidor och annonstidningar han kommer över.

Vad för bil vill jag ha då. 1959 eller 1960 är nämnt och gärna en Chevrolet eller Ford. Fast då en Chevrolet från 1960 och Forden skall då vara från 1959. Smaken är som baken och så vill jag ha det!

Från de åren har vi ju även Olds och tex Pontiac.

Att hitta en bil i Larssons smak är då inte lätt då bilen skall vara av känd modell (se ovan) var lågmilare (helst inte över femtusen mil), "oskruvad", helst bara haft en ägare! naturligtvis vara snygg och välvårdad, ej ha behov av större reparationer, ha mycken utrustning och sist men inte minst ej helst kosta över 150 000:-. Samtidigt så skall helst min Ford tas i inbyte. Allt detta låter då nästan som en kombination som inte finns. Att detta KAN lyckas beror på att jag vill ha en vagn av sedantyp, dvs en "stolpe" och inte nödvändigtvis behöver ha en V8. Hardtopp- och öppna vagnar är snygga men Larsson föredrar att ha det så.